eTwinning.

eTwinning

eTwinning w naszym przedszkolu

eTwinning to łączenie i współpraca bliźniaczych szkół w Europie za pośrednictwem mediów elektronicznych i promowanie szkolenia nauczycieli. Jest to edukacyjny program Unii Europejskiej, który promuje wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) w szkołach europejskich. Uczniowie i nauczyciele wykorzystują Internet we współpracy ponad granicami. Współdziałają, wymieniają się informacjami i materiałami do nauki. eTwinning poszerza zakres pedagogicznych możliwości oferowanych uczniom i nauczycielom, motywuje do nauki i otwarcia na Europę.

(przedział wiekowy uczniów 3-19 lat)

Polskie szkoły mogą współpracować ze szkołami krajów Unii Europejskiej czyli Austrią, Belgią, Bułgarią, Cyprem, Czechami, Danią, Estonią, Finlandią, Francją, Grecją, Hiszpanią, Holandią, Irlandią, Litwą, Luksemburgiem, Łotwą, Maltą, Niemcami, Portugalią, Rumunią, Słowacją, Słowenią, Szwecją, Węgrami, Włochami, Wielką Brytanią, a także dodatkowo z Islandią, Norwegią, Turcją, Republiką Chorwacji, Republiką Macedonii i Szwajcarią.

Trzy najważniejsze cechy projektów eTwinning:

1.      Wykorzystywanie komputera, Internetu, oprogramowania, aparatu cyfrowego, kamery czyli narzędzi akceptowanych przez uczniów i wzbudzających ich entuzjazm;

2.      Języki obce są konieczne do bezpośredniej komunikacji ze szkołą partnerską, a natychmiastowe korzystanie z wiadomości  wywołuje radość uczniów i zwiększa ich motywację do nauki;

3.      Temat projektu związany z podstawą programową, nauka przez zabawę, różnorodne formy aktywności i działania projektowe. (informacje pochodzą ze strony internetowej Narodowego Biura eTwinning)

Udział w projektach eTwinning nie tylko uatrakcyjnia naszą codzienną pracę, lecz także pozwala naszym wychowankom zdobyć kompetencje kluczowe, tak istotne we współczesnym świecie:

  • porozumiewanie się w języku ojczystym,
  • porozumiewanie się w językach obcych,
  • kompetencje informatyczne,
  • kompetencje społeczne i obywatelskie,
  • świadomość i ekspresja kulturalna.

W roku szkolnym 2011/12 jedna z grup sześcioletnich wzięła udział w dwóch projektach eTwinning. Pierwszy z nich związany był ze świętami Bożego Narodzenia i zatytułowany „You and me and Christmas tree”. Współpracowaliśmy z dziećmi z przedszkola greckiego, rumuńskiego oraz słowackiego. Zadania, jakie dzieci wykonywały w czasie trwania projektu były następujące:

  • Nagranie filmu: dzieci przedstawiają się po angielsku.
  • Wykonanie kartek świątecznych.
  •  Zajęcia nt. własnych zwyczajów świątecznych, wykonanie ilustracji – złożenie książeczki.
  • Tworzenie ozdób choinkowych – wysłanie ich w paczce do kolegów z innych krajów.
  •  Nagranie kolędy (wykorzystanie metody aktywnego słuchania muzyki B. Strauss).
  • Otrzymanie przesyłki, poznanie zwyczajów innych krajów.

W czasie trwania projektu została utworzona strona internetowa w formie bloga, gdzie dzieci i rodzice mogli na bieżąco śledzić aktualne wydarzenia z nim związane. Projekt zdobył uznanie zarówno polskiego, jak i ogólnoeuropejskiego Biura eTwinning i uzyskał Europejską Odznakę Jakości.

Drugi projekt zatytułowany „Something wrong? Sing a song!” realizowany był w marcu 2012 r. wraz z Węgrami i Słowakami. Tym razem jego głównym celem było pobudzanie do aktywności twórczej w sferze muzycznej, językowej i społecznej. Uczestnicy projektu wykonywali poszczególne zadania:

  • Wzajemne zapoznanie się, przesłanie przygotowanych wcześniej filmów, gdzie dzieci przedstawiają się kolegom w języku angielskim. Zamieszczenie na mapie Europy flag krajów partnerskich, zapoznanie dzieci z mapą Europy, UE, nauka hymnu UE.
  • Wspólny wybór piosenki (w poszczególnych przedszkolach), która zostanie przesłana zagranicznym kolegom. Analiza słów piosenki, wykonanie rysunków, które pomogą innym dzieciom nauczyć się słów piosenki w danym języku, nagranie filmu z piosenką (z czynnym udziałem dzieci, także jako operatorów kamery).
  • Nauka dwóch piosenek obcojęzycznych. Tworzenie gestów do nowo poznanych piosenek, zabawy rytmiczne na tle piosenki.
  • Podsumowanie projektu – mocne i słabe strony.

W roku szkolnym 2012/2013 grupa dzieci 4-letnich i 6-latków brały udział w projekcie „Seasons”. Wraz z partnerami z Hiszpanii opowiadały o przyrodzie w 4 porach roku. Zamieszczały zdjęcia prowadzonych przez siebie ogródków i zielonych kącików przyrody. Rysowały najbliższe im krajobrazy, tworzyły prezentacje o swoim kraju zamieszczając je na platformie eTwinning.

Drugi projekt „Easter eggs”, w którym brały udział dzieci 6 – letnie dotyczył przygotowania prezentacji prac dzieci związanych ze świętami Wielkanocnymi. Przedszkolaki z różnych krajów min. Grecji, Turcji, Chorwacji, Estonii i Anglii zaprezentowały swoje prace – rysując, malując i wykonując prace przestrzenne i wysyłając nawzajem do siebie życzenia.

Kolejnym projektem był projekt „Jarne kvety”. Partnerzy ze Słowacji, Turcji, Rumunii, Grecji i Wielkiej Brytanii przy pomocy zdjęć, wideo i prac dzieci przedstawiali wiosenne kwiaty w swoich krajach.

W roku szkolnym 2013/2014 jedna z grup 4 – latków wzięła udział w projekcie „A Day of Preschool” wraz z partnerami z Finlandii, Włoch, Hiszpanii, Portugalii i  Bułgarii. Zadaniem było przedstawienie sobie jednego dnia z życia przedszkola/szkoły.

W roku szkolnym 2014/2015 grupa II H (dzieci 4 — letnie) wzięła udział w projekcie „Christmas card project 2014/2015”. Wymieniając się kartkami świątecznymi z dziećmi z 24 różnych szkół i przedszkoli z Hiszpanii, Cypru, Grecji, Włoch, Czech, Litwy, Islandii, Francji Wielkiej Brytanii i Polski dzieci zapoznały się z bogactwem kulturowym różnych narodów, rozwijały swoje zdolności twórcze, zorganizowały wystawę otrzymanych kartek świątecznych, a także uczyły się składać życzenia świąteczne w języku polskim i angielskim. Projekt dostarczył dzieciom wielu przeżyć i pozytywnych emocji.

W obecnym roku szkolnym 2017/2018 grupa III A, wraz z dziećmi z Hiszpanii, Włoch oraz Polski, bierze udział w projekcie „BEEP BEEP Who am I?” Można go śledzić na stronie internetowej http://www.przedszkole6.wordpress.com

Back to Top