Zabawy ekologiczne w przedszkolu

W edukacji przedszkolaków bardzo ważne miejsce zajmują treści z zakresu ekologii. Bywa jednak, że wiele pojęć takich jak „segregacja” czy  „recykling” są trudne dla dzieci do zapamiętania. Należy je więc wprowadzać za pomocą naturalnej dla dziecka aktywności, jaką jest zabawa. Dzięki zabawom dzieci  poszerzają swój zasób słów , ugruntowują pojęcia i utrwalają uzyskane wiadomości. Poniżej przedstawione zostały wybrane pomysły na zabawy związane z przyrodą  i recyklingiem uwrażliwiające dziecko na potrzeby ochrony środowiska.

ZABAWY DYDAKTYCZNE

”Segreguj śmieci”

Przypomnienie w jakim kolorze są pojemniki na papier, plastik i szkło. Odszukanie przez dzieci odpowiednich napisów i naklejenie ich na właściwy pojemnik. Segregowanie śmieci. Zadaniem dzieci jest pozbierać rozrzucone w sali papiery, gazety, pojemniki po jogurtach, butelki i inne śmieci i wrzucić do odpowiednich pojemników.

„Czy śmieci mogą się do czegoś przydać?”

Dzieci dzielimy na kilkuosobowe zespoły. Każdy z nich ma przydzielony jeden surowiec wtórny, na przykład gazetę, plastikową butelkę, słoik. Zespoły naradzają się i podają propozycje ich wykorzystania.

 GRY I ZABAWY RUCHOWE

„Ziemia, woda, powietrze”

Dzieci tworzą koło , jedno dziecko staje w środku z małą piłką i rzuca ją kolejno do uczestników zabawy, wymieniając jakieś środowisko: powietrze, las, morze…
Dziecko, do którego rzucono piłkę chwyta ją i ma wymienić jedno zwierzę (lub dwa, w zależności od wieku dzieci), zamieszkujące dane środowisko, następnie odrzuca piłkę. Po odrzuceniu piłki kolejno do wszystkich uczestników wchodzi do środka inne dziecko.  Nikt nie wygrywa. Poszczególne środowiska może wymieniać osoba dorosła.
Gra: „Segregowanie śmieci” – dwa zespoły dzieci mają swoje zestawy koszy na śmieci i kostkę do gry z kolorami koszy . Po wyrzuceniu koloru dziecko wybiera śmieć( kartonik z obrazkiem ) i wrzuca do odpowiedniego kosza:
zielony – szkło kolorowe, niebieski – papier, biały – białe szkło, pomarańczowy – metal, czerwony – plastik.Gra kończy się , gdy dzieci zapełnią wszystkie swoje kosze lub gdy zabraknie śmieci. Dzieci porównują liczebność zbiorów , przeliczają i określają , których jest więcej, których jest mniej i o ile, lub czy jest tyle samo.

ZABAWY BADAWCZE

„Jaka będzie pogoda?”

Potrzebne: sosnowe szyszki, plastelina. Szyszki należy umieścić na podstawkach z plasteliny. Wynosimy je na zewnętrzny parapet okna. Kiedy będzie ładna, sucha pogoda – szyszki otworzą się. Jeśli powietrze będzie coraz bardziej wilgotne – łuski szyszek zamkną się. Na tej postawie można prognozować, czy będzie padał deszcz, czy nie. Jest to naturalny wilgotnościomierz.

„Brudne morze”

W szklanej misce znajduje się woda, po niej pływają statki – imitacja morza. Poprzez opowieść nauczycielka uzupełnia: W pewnym momencie nieuważni marynarze prowadzący statek nie zauważyli skał i uderzyli w nie. Z uszkodzonego statku zaczęła wypływać ropa, czarna tłusta plama pokrywa powierzchnię wody ( nauczycielka wlewa brudny olej, piórka, futerka, piasek i inne nieczystości) . Dzieci obserwują, co dzieje się, wyobrażają sobie i analizują podobną sytuację na prawdziwym morzu, ze zwierzętami i  rybami.

ZABAWY PLASTYCZNE

 JESIENNE MOTYLE

Materiały:

– liście – w najróżniejszych kolorach, kształtach i wielkościach
– dużą kartkę papieru
– klej

Wykonanie jesiennych motyli z liści: Liście układamy na dużej kartce komponując motyle. Dopiero gdy motyl jest całkowicie wymyślony przyklejamy liście do kartki. Teraz już można włożyć ją pod książki – przycisnąć mocno, by liście pięknie się wysuszyły.

MALOWANE KAMIENIE

Materiały:

– kilka płaskich, dość dużych kamyków

– mydło lub płyn do mycia naczyń

– stare gazety na podkładkę

– ostro zatemperowany ołówek

– szeroki i wąski pędzelek

– farbki akrylowe

Wykonanie: Rozłóż na stole stare gazety, aby go nie pobrudzić farbami.

Narysuj na kamieniach ołówkiem kształty, postacie i pozwól dzieciom je pokolorować farbkami.

ZAGADKI,QUIZY

  1. Nikt z nas nie zaprzeczy,
    że w nim dużo rzeczy:
    obierki, odpadki,
    gruz i zwiędłe kwiatki. (śmietnik)
  2. Stoją głodne i czekają
    na ulicy i na skwerku:
    na patyczki od lizaków
    i papierki od cukierków. (kosze na śmieci)
  3. Twoim latawcom latać pozwala,
    czasem ogromne drzewa powala.
    Jesienne liście z gałęzi rwie.
    I zawsze wieje tam, dokąd chce……(wiatr)

Odpowiedz TAK lub NIE.:

  • Czy wiewiórki budują gniazda?
  • Czy jaskółki odlatują na zimę do ciepłych krajów?
  • Czy owoce dębu to kasztany?
  • Czy weterynarz leczy chore zwierzęta?
  • Nie wolno deptać trawy na trawnikach
  • Wodę należy oszczędzać
  • W parku można śmiecić
  • Do lasu idziemy odpocząć i posłuchać śpiewu ptaków.
  • Śmieci wrzucamy do kosza
  • W lesie krzyczymy
  • Dymy fabryczne zanieczyszczają powietrze
  • Hałas szkodzi zdrowiu

Opracowały: M. Basiak-Stręk, M. Wiercioch