BEZPIECZEŃSTWO DZIECI W SIECI

Bezpieczeństwo dzieci w sieci

Internet i technologia komputerowa jest obecnie narzędziem tak powszechnym ,że dzieci i młodzież wychowywana jest  w nieograniczonym dostępie do treści internetowych, niekiedy nie uznając równoległości światów: rzeczywistego i wirtualnego, a stapiając go często w jednolitą całość. Przedszkolaki w spontanicznych rozmowach odwołują się do swoich informatycznych doświadczeń opowiadając o grach, filmikach, piosenkach, portalach z którymi zetknęli się w wolnym czasie. Dlatego tak ważne jest, aby zapewnić najmłodszym użytkownikom bezpieczeństwo podczas korzystania z Internetu czy aplikacji mobilnych.

Im mniejsze dziecko, tym staranniejsza powinna być kontrola jego poruszania się w świecie informatycznym. Jednym ze sposobów może być  blokada wszystkich witryn z wyjątkiem wybranych przez rodziców, którzy tworzą tzw : „białą listę stron dozwolonych”.

Dziecko dokonuje wyborów np. z gier, filmów znajdujących się wyłącznie na tej określonej przez rodziców stronie, nie ma możliwości  skontaktowania się z osobami nieznajomymi, a rodzic jest świadomy wszystkich działań podejmowanych przez dziecko.

Komputer użytkowany przez przedszkolaka powinien być bezwzględnie zaopatrzony w programy filtrujące strony także z powodu narażenia najmłodszych na odbiór treści  pornograficznych, brutalnych dotyczących także świata zwierząt i treści takich jak polowanie, zabijanie i śmierć zwierząt.

Istotnym elementem wirtualnej rozrywki  dla dzieci stały się rozmaite gry  dostępne w sieci. Starannie dobrane mogą mieć pozytywny wpływ na rozwój malucha rozwijając jego spostrzegawczość, logiczne myślenie , zręczność. Rodzice powinni jednak zadbać o to aby dziecko miało dostęp do gier przeznaczonych wyłącznie do grupy wiekowej dziecka.

Dorośli powinni czuwać, aby dzieci nie miały dostępu do gier pełnych przemocy, wulgaryzmów i negatywnych zachowań. W grach komputerowych określanych jako „strzelanki” gracz często otrzymuje „nagrody” za brutalne zachowania i przemoc wobec innych” osób”.

W ten sposób dziecko blednie koduje, że przemoc to najlepszy środek w drodze do wyznaczonego celu. Agresja zaczyna się wówczas kojarzyć z przyjemnością. Dzieci mające dostęp do gier tego typu zaczynają mieć problemy z koncentracją stając się z czasem coraz bardziej drażliwe, impulsywne , zatracając naturalny dla nich poziom empatii.

Kupując grę dla swojej pociechy rodzice powinni zwrócić  uwagę na oznaczenia umieszczone na opakowaniu. Producent gry ma obowiązek wskazać, jaki może być minimalny wiek gracza ( na przykład 3 +,6+) Sugerowane przedziały wiekowe są oparte na systemie PEGI ( Pan European Game Information) który klasyfikuje gry ze względu na występowanie przemocy, przerażających scen, hazardu, używek i scen miłosnych.

Informacje o tego typu watkach są zawsze umieszczane na okładce. Dodatkową wskazówką dla rodziców jest naklejka :”Dzieciom kupuj gry dla dzieci”

Pamiętajmy, że komputer i sieć jest jedynie dodatkowym atrakcyjnym elementem w rozrywce i edukacji naszych dzieci, zorientowanych współcześnie w  informatycznym świecie, a my, dorośli sprawujemy nad nimi opiekę odwołując się do odpowiedzialności za ich bezpieczeństwo.

Dziecko i komputer – dziesięć przykazań dla rodziców.

Po pierwsze: ograniczenia
Najlepiej od najmłodszych lat ustal dzienny limit czasowy, na przykład do pół godziny dziennie dwa razy w tygodniu dla trzylatka, i zwiększaj go wraz z wiekiem pociechy.

Po drugie: konsekwencja

Bez konsekwencji żadne reguły i ograniczenia nie mają sensu. Warto pomyśleć wcześniej nad ciekawym zajęciem, które pozwoli skierować uwagę dziecka na coś innego i ułatwi rozstanie z komputerem po upływie wyznaczonego czasu.

Po trzecie: pora ma znaczenie
Korzystanie z komputera nie powinno być najważniejszą czynnością dnia ani dezorganizować życia rodziny. Niedopuszczalnym jest, by dziecko na przykład rezygnowało ze wspólnych posiłków, odrabiania lekcji czy innych aktywności na rzecz ślęczenia przed monitorem.

Po czwarte: razem ciekawiej
Korzystajcie z programów edukacyjnych i gier umożliwiających wspólna zabawę, dyskutujcie, wymieniajcie uwagi na temat tego, co dzieje się na ekranie monitora – to zdecydowanie jest ciekawsze i bardziej wartościowe.

Po piąte: postaw na aktywny odbiór
Odpowiednio wykorzystywany komputer może przynieść dziecku i jego opiekunom wiele korzyści. Dostępne na rynku multimedialne gry edukacyjne, nie tylko są w pełni bezpieczne i sprawdzone przez ekspertów, ale też zaciekawiają dziecko, uczą przez zabawę.

Po szóste: komputer to nie namiastka
Nie może być namiastką opieki rodziców, nauki czy wspólnej zabawy. Niech komputer nie będzie sposobem na uspokojenie czy pocieszenie dziecka, w tym nikt ani nic nie wyręczy ciebie.

Po siódme: Jak będziesz grzeczna/grzeczny to…
Nie przekupuj, nie używaj komputera jako nagrody ani nie zabraniaj korzystania z niego za karę – wszystko to powoduje, że staje się on jeszcze bardziej pożądany przez dziecko, utrwala przekonanie, że jest czymś szczególnie atrakcyjnym.

Po ósme: wybiórczość i kontrola
Najpierw sprawdź to, co włączasz dziecku, nie pozwalaj, by dziecko samo decydowało o tym, co ogląda, w co gra. Wybieraj odpowiednie gry i programy sprawdzone przez ekspertów, kolorowe, ciekawe, pozbawione przemocy.

Po dziewiąte: dawaj dobry przykład
Jeśli nie rozstajesz się z laptopem nawet podczas obiadu, nie dziw się, że tak trudno ci odciągnąć dziecko sprzed ekranu komputera.

Po dziesiąte: osłabiaj negatywne skutki
Postaraj się organizować ciekawe zajęcia odwracające uwagę od komputera i angażujące całą rodzinę; przekazuj wartości, dyskutując o złych i dobrych stronach korzystania z multimediów. Poza tym nie zapominaj o stymulowaniu zdolności twórczych i umysłowych dziecka, a przede wszystkim zaspokajaj jego potrzeby uczuciowe.

Opracowanie: Marta Dudzicka

Zachęcamy także do lektury artykułu jednej z naszych nauczycielek dotyczącym bezpiecznego korzystania z telewizji i innych mediów:

Szkodliwi rywale książek