Zajęcia językowe prowadzone w naszym przedszkolu odbywają się przede wszystkim w formie zabawy i włączone są w różne działania wychowania przedszkolnego. Stosowane metody i techniki nauczania służą jak najlepszemu opanowaniu przez dzieci słownictwa i struktur gramatycznych. Każdy temat zilustrowany jest piosenką, wierszem, rymowanką. Nieodłącznym elementem naszych zajęć są bajki i historyjki wspierane materiałem wizualnym. Używanie prostych poleceń i słownictwa w trakcie stosowanych zabaw ruchowych, muzycznych czy teatralnych sprawia, że nauka angielskiego odbywa się zupełnie naturalnie i bez większego wysiłku dla dziecka. W wieku przedszkolnym nauczanie języka obcego skoncentrowane jest głównie na umiejętności rozumienia ze słuchu i na podstawach mówienia. Na początku nauki dzieci potrzebują tzw. ”cichego okresu” (Silent Period), w którym skupiają się głównie na słuchaniu, wiele zapamiętują ale nie tworzą jeszcze swoich wypowiedzi. Nie należy ich też do tego zmuszać. Pamiętajmy, że zajęcia językowe w przedszkolu mają na celu przede wszystkim osłuchanie się z językiem obcym oraz przygotowanie i zachęcenie do dalszej nauki w kolejnych etapach edukacyjnych.
Małgorzata Basiak-Stręk
Pomysły na zabawy językowe w domu
Zabawa jest nie tylko jedną z podstawowych aktywności dziecka w wieku przedszkolnym ale i odgrywa istotną rolę w nabywaniu wiedzy, umiejętności , ćwiczeniu i utrwalaniu nabytych kompetencji językowych. Biorąc pod uwagę cechy rozwojowe dzieci w wieku przedszkolnym takie jak krótkie okresy koncentracji, myślenie obrazami, operowanie konkretem ,proces kształcenia językowego należy organizować tak, aby jego atrakcyjność przyciągała uwagę oraz budowała pozytywny stosunek emocjonalny. Pamiętajmy , że nauka w tym wieku nie może polegać na „odpytywaniu”, ciągłym powtarzaniu słów i zwrotów, takie podejście sprawi, że dzieci szybko zniechęcą się do nauki. Poprzez gry i zabawy językowe dzieci uczą się nie mając świadomości tego faktu, powtarzają te same słowa i zwroty w różnych kontekstach a przy tym czerpią radość ze swojej aktywności.
Jako rodzice również możemy wspierać edukację językową naszych dzieci w domu. Okazując zainteresowanie tym, czego dzieci uczą się w przedszkolu, motywujemy je do dalszej nauki i wspieramy je w ich staraniach. Bardzo ważne jest wykształcenie w dzieciach pozytywnego nastawienia do nauki oraz budowanie ich wiary we własne możliwości . Pamiętajmy, że zabawa z dzieckiem nie tylko wspomoże nauczanie języka angielskiego ale będzie też źródłem niezapomnianych wrażeń i miłych doświadczeń.
Poniżej podaję przykładowe zabawy, które możemy stosować z dzieckiem do utrwalenia słownictwa i zwrotów, które do tej pory były wprowadzone na zajęciach w przedszkolu ( materiał w zakładkach osobny dla każdej grupy wiekowej).
Zabawa: Zgadywanka
Przygotuj pudełko lub worek, w którym schowasz uprzednio wybrane przedmioty(zabawki, owoce, przybory szkolne). Poproś dziecko, aby zidentyfikowało któryś przedmiot tylko za pomocą dotyku, a następnie podało jego nazwę po angielsku, np. an apple. Zaproponuj dziecku, aby postarało się również odgadnąć kolor poszczególnych przedmiotów, np.: yellow.
Zabawa: Co zniknęło?
Pokazuj obrazki przedstawiające poszczególne części twarzy i proś dziecko, aby podało po angielsku odpowiadające im wyrazy. Następnie przygotuj kartonik. Zakryj nim wybrany obrazek. Sprawdź, czy dziecko zapamiętało, co kryje się pod spodem, i poda odpowiednie angielskie słowo. Poproś dziecko, aby popatrzyło na obrazki, a następnie nazwało je, np.: It’s a head. Potem dziecko zakrywa kartonikiem wybrane przez siebie obrazki i sprawdza, czy rodzic zapamiętał, co kryje się pod kartonikiem. Następnie zamieńcie się rolami.
Gra: Bingo!
Poproś dziecko, aby narysowało pięć dowolnych rzeczy z jednej kategorii( np. owoce), których nazwy poznało do tej pory(korzystamy z zasobu słownictwa do tej pory przerobionego w zakładkach dla poszczególnych grup wiekowych). Następnie wymieniaj angielskie nazwy wszystkich rzeczy. Gdy dziecko usłyszy nazwę , która znajduje się na jego kartce, skreśla odpowiedni rysunek. Po skreśleniu wszystkich rysunków krzyczy: Bingo! Na koniec poproś dziecko, aby podało nazwy skreślonych rzeczy. Następnie zamieńcie się rolami.
Zabawa: Remanent w szafie
Zróbcie mały przegląd ubrań w szafach. Dziecko otrzymuje jeden punkt za każde opisane po angielsku ubranie, np.: It’s a dress. It’s red. It’s a T-shirt. It’s black and orange
Zabawa w kategorie
Poproś dziecko, aby narysowało cztery duże ilustracje symbolizujące różne kategorie, np. zwierzęta – duży kot, zabawki – latawiec, produkty spożywcze – jabłko, ubrania – T-shirt, pomieszczenia w domu – dom. Następnie dziecko i rodzic po kolei dorysowują inne małe rysunki pasujące do danej kategorii. Każdą dorysowaną rzecz należy nazwać po angielsku, np.: It’s a hippo.
Zabawa: Czego brakuje?
Przygotuj grupę przedmiotów (możesz też użyć obrazków lub zabawek) reprezentującą kategorię rzeczy, np zabawki, zwierzęta, ubrania, produkty spożywcze lub części ciała. Poproś dziecko, aby obejrzało i zapamiętało te przedmioty. Następnie przykryj je np. obrusem i ukradkiem wyjmij jeden z nich. Zabierz obrus i zapytaj dziecko: Czego brakuje?/What’s missing? Dziecko podaje po angielsku nazwę brakującego przedmiotu.
Dodatkowo, jeśli nie znamy dobrze języka angielskiego możemy wykorzystywać wszelkie materiały edukacyjne ułatwiające codzienny kontakt i osłuchiwanie się dziecka z językiem obcym. Oglądając bajkę, dziecko nieświadomie osłuchuje się z intonacją, akcentem, melodią języka. Z potoku słów wyłapuje pojedyncze wyrazy. Jeśli dodatkowo jest to materiał, który jest częścią kursu przedszkolnego spowoduje to że dziecko osłucha się w domu, a nauczyciel na zajęciach utrwali poznane słownictwo i zwroty.
Wykorzystujmy bajki w języku angielskim, kanały dla najmłodszych np:
Dora Poznaje Świat –angielski You Tube
https://www.youtube.com/playlist?list=PLhz_BwXgRS5x6kQYy6UEtGm-dlayUPsuj
Świnka Peppa – Peppa Pig
https://www.youtube.com/channel/UCAOtE1V7Ots4DjM8JLlrYgg
WOW ENGLISH TV -Steve and Maggie( historyjki polecane dla 5-6 latków)
https://www.youtube.com/channel/UCx1xhxQyzR4TT6PmXO0khbQ
Literatura:
- Wójcik „Nauczanie języka angielskiego w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej” wyd. Witanet, 2015
- Pamuła „ Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym” wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2006
- Raczyńska, M. Bogucka „New English Adventure” – Poradnik dla rodziców/opiekunów , Pearson Education Limited 2014
Opracowała : M. Basiak-Stręk
JANUARY (STYCZEŃ)
WINTER
Winter(zima): snow (śnieg) snowflake (płatek śniegu), snowman (bałwan), head (głowa) eyes (oczy), nose (nos), hand ( ręka), It’s winter- jest zima, It’s cold- jest zimno, It’s snowing – pada śnieg ,let’s count snowflakes/snowballs (policzmy płatki śniegu/kule śnieżne), falling (spadać),down/up/spin around ( w dół, w górę ,obróć się)
Piosenka:
“Snowflake, snowflake, little snowflake.
Little snowflake falling from the sky.
Snowflake, snowflake, little snowflake.
Falling, falling, falling, falling, falling,
falling, falling, falling, falling…
On my head.
On my nose.
In my hand.
Snowflake, snowflake, little snowflake…”
GRANDPARENTS DAY
Snowman’s family (rodzina bałwanków) mummy (mama), daddy (tata), baby(dziecko), grandma (babcia), grandpa (dziadek), heart(serce),You are very special (jesteś wyjątkowy)
Grandma, Grandpa I Love You! – Babaciu, Dziadku Kocham Cię!
Piosenka dla Dziadków:
“Hello Grandma, Hello Grandpa
How are you? How are you?
You are very special, You are very special
I love You! I love You!”
DECEMBER (GRUDZIEŃ)
Toys and Christmas
Zabawki: doll (lala),ball (piłka),car (autko),plane(samolot),train (pociąg),teddy bear (miś)
Święta Bożego Narodzenia: Santa Claus(Mikołaj), reindeer(renifer),snowman (bałwanek),bell (dzwonek),star(gwiazda), present (prezent), christmas tree (choinka),gingerbread man(piernikowy ludzik)
Polecenia i zwroty: Look!(patrz), colour (pokoloruj) Let’s sing a song(zaśpiewajmy piosenkę),What’s this?(co to jest?)What’s missing?(czego brakuje?)
Piosenka ”Twinkle, twinkle little star”
“Twinkle twinkle little star,
How I wonder what you are,
Up above the world so high,
Like a diamond in the sky
Twinkle twinkle little star,
How I wonder what you are”
Piosenka ”Hello Reindeer”
‘’Hello, reindeer.
Hello, snowman.
Hello, Santa.
Happy holidays
We wish you a Merry Christmas
We wish you a Merry Christmas
We wish you a Merry Christmas
And a Happy New Year!
Goodbye, reindeer.
Goodbye, snowman.
Goodbye Santa.
Happy holidays”
NOVEMBER (LISTOPAD)
PETS
Zwierzęta domowe: dog (pies), cat (kot), mouse (myszka),bird (ptaszek),fish(ryba)
Kolory: brown (brązowy), yellow (żółty), pink (różowy),white (biały), black(czarny)
Liczebniki 1-6 (one,two,three,four,five,six)
Polecenia i zwroty: colour the dog (pokoloruj psa), sing (zaśpiewaj),
let’s count animals (policzmy zwierzątka),close your eyes(zamknij oczy),what is missing?(co zniknęło?)
Piosenka:
I have a pet.
He is a dog.
And he says, “Woof, woof, woof, woof, woof. Woof woof.”
I have a cat.
I have a pet.
She is a cat.
And she says, “Meow, meow, meow, meow, meow. Meow meow.”
I have a mouse.
I have a pet.
He is a mouse.
And he says, “Squeak, squeak, squeak, squeak, squeak. Squeak squeak.”
Woof woof.
Meow meow.
Squeak squeak.
I have a bird.
I have a pet.
He is a bird.
And he says, “Tweet, tweet, tweet, tweet, tweet. Tweet tweet.”
I have a fish.
I have a pet.
She is a fish.
And she says, “Glub, glub, glub, glub, glub. Glub glub.”
I have a lion.
A lion?!
I have a pet.
He is a lion.
And he says, “Roar, roar, roar, roar, roar. Roar roar.”
Tweet tweet.
Glub glub.
ROAR!
OCTOBER (PAŹDZIERNIK)
In my classroom
Przybory szkolne: book ( książka), pencil (ołówek) ,crayon(kredka)
Kolory: red(czerwony),yellow(żółty),blue(niebieski),green(zielony)
Polecenia i zwroty: What’s this?/ It’s a book , colour (pokoloruj)
Zabawa paluszkowa: „Five little crayons jumping on the bed”
„Five little crayons jumping on the bed
One fell off and bumped his head
Mama called the doctor and the doctor said
„No more crayons jumping on the bed!”
Fruits
Owoce: apple(jabłko),banana(banan),pear(gruszka),plum(śliwka)
Polecenia i zwroty: Do you like bananas?(lubisz banany?) I like…( bananas) /(lubię banany).
Rymowanka: “One ,two, three”
“One, two three
Red apples for me!
One ,two, three
Green pears for me!
One, two, three
Blue plums for me!”
SEPTEMBER (WRZESIEŃ)
Hello
Powitanie, pytanie o imię, przedstawianie się: Hello(cześć-na powitanie), bye-bye(cześć- na pożegnanie), What’s your name(jak masz na imię?), I’m…(nazywam się..),
Piosenki:
“Hello everyone!”
Hello everyone tralalalala,
hello everyone tralalalala.
Hello everyone tralalalala
Hello everyone tralalalala.
„Bye bye everyone!”
Bye bye everyone tralala lala,
bye bye everyone tralala lala.
Bye bye everyone tralalalala,
Bye bye everyone tralalalala.
My body
Części ciała: head ( głowa), finger (palec), nose (nos), chin( podbródek) ,arm (ręka), leg (noga), foot (stopa)
Liczebniki: one (jeden),two (dwa), three (trzy), four (cztery), five (pięć)
Polecenia i zwroty : wave goodbye (pomachaj na pożegnanie),point(wskaż),sit down (usiądź), stand up (wstań)
Piosenka ”One little finger ”
One little finger, one little finger, one little finger. Tap tap tap.
Point your finger up. Point your finger down.
Put it on your head. Head! Put it on your nose. Nose!
Put it on your chin. Chin! Put it on your arm. Arm!
Put it on your leg. Leg!
One little finger, one little finger, one little finger. Tap tap tap.
Point your finger up. Point your finger down.
Put it on your foot. Foot! Put it on your leg. Leg!
Put it on your arm. Arm! Put it on your chin. Chin!
Put it on your nose. Nose! Put it on your head. Head!
Now let’s wave goodbye. Goodbye!
JANUARY (STYCZEŃ)
WINTER AND HAPPY GRANDPARENT’S DAY
winter (zima), snowflake (płatek śniegu),mittens (rękawice),penguin ( pingwin), snowman (bałwan), sledge (sanki), skates (łyżwy), carrot (marchewka), grandma (babcia), grandpa (dziadek),heart (serce),I Love You – kocham Cię
polecenia i zwroty: Let’s make a snowman! Zróbmy bałwana, , Look at the dancing snowflakes!(popatrz na tańczące płatki śniegu) ,let’s dance (zatańczmy), touch (dotknij), turn around(obróć się),colour(pokoloruj)
Piosenka:
“Snowflakes, snowflakes dance around.
Snowflakes, snowflakes touch the ground.
Snowflakes, snowflakes in the air.
Snowflakes, snowflakes everywhere!
Snowflakes, snowflakes dance around.
Snowflakes, snowflakes touch the ground”
Piosenka dla Dziadków:
“Hello Grandma, Hello Grandpa
How are you? How are you?
You are very special, You are very special
I love You! I love You!”
DECEMBER (GRUDZIEŃ)
Christmas
Santa Claus(Mikołaj), reindeer(renifer), red sack (czerwony worek), toys (zabawki), doll (lala), ball (piłka),teddy bear(miś),star(gwiazda), present (prezent), bell (dzwonek), big(duży), small(mały)
Merry Christmas! – Wesołych Świąt!
Polecenia i zwroty: What’s in the sack? (co jest w worku?), What’s this?(co to jest?) ,Let’s sing the song(zaśpiewajmy piosenkę), colour(pokoloruj)
Piosenka ”Twinkle, twinkle little star”
“Twinkle twinkle little star,
How I wonder what you are,
Up above the world so high,
Like a diamond in the sky
Twinkle twinkle little star,
How I wonder what you are”
Piosenka ”Hello reindeer”
‘’Hello, reindeer.
Hello, snowman.
Hello, Santa.
Happy holidays
We wish you a Merry Christmas
We wish you a Merry Christmas
We wish you a Merry Christmas
And a Happy New Year!
Goodbye, reindeer.
Goodbye, snowman.
Goodbye Santa.
Happy holidays”
NOVEMBER (LISTOPAD)
PETS
Pets: cat(kot),dog (pies),mouse(myszka),fish(ryba), rabbit(królik), bird(ptak), hamster(chomik),turtle(żółw)
Polecenia i zwroty: colour (pokoloruj), sing (zaśpiewaj), let’s count animals (policzmy zwierzątka), listen to the song and point to the…(słuchaj piosenki i wskaż na…),
I have a… dog/cat( mam psa/kota),It can (potrafi) : fly(fruwać),play (bawić się), run (biegać),swim(pływać),walk(chodzić),jump(skakać), sleep(spać)
Piosenka “This is my pet”
„My bird – it can fly
My dog – it can play
My hamster – it can run
And look at my cat –
My cat likes to sleep!
My fish – it can swim
My turtle – it can walk
My rabbit -it can jump!
And look at my cat –
My cat likes to sleep!”
OCTOBER (PAŹDZIERNIK)
In my classroom
Przybory szkolne: book ( książka), pencil (ołówek) ,crayon(kredka), bag (plecak)
Polecenia i zwroty: What’s this?/ It’s a book , show me a (book), draw (narysuj), colour (pokoloruj), Touch a (book/crayon)
Piosenka: „Five little crayons jumping on the bed”
„Five little crayons jumping on the bed
One fell off and bumped his head
Mama called the doctor and the doctor said
„No more crayons jumping on the bed!”
Fruit and colours
Owoce: apple (jabłko),banana (banan), pear (gruszka), plum (śliwka), orange (pomarańcza),strawberry(truskawka),grapes(winogrona)
Kolory: red (czerwony), yellow (żółty), blue (niebieski), green (zielony) ,purple (fioletowy), orange (pomarańczowy)
Liczebniki: one, two, three, four, five (jeden, dwa ,trzy, cztery, pięć)
Polecenia i zwroty: colour (pokoloruj), draw (narysuj) ,I like/I don’t like (lubię/nie lubię)
Piosenka “Five little fruits”
„Five little fruits jumping on the bed.
apple fell off and bumped his head.
banana called the doctor and the doctor said,
“No more fruits jumping on the bed!”
Four little fruits jumping on the bed.
banana fell off and bumped his head.
orange called the doctor and the doctor said,
“No more fruits jumping on the bed!”
Three little fruits jumping on the bed.
orange fell off and bumped his head.
strawberry called the doctor and the doctor said,
“No more fruits jumping on the bed!”
Two little fruits jumping on the bed.
strawberry fell off and bumped his head.
grapes called the doctor and the doctor said,
“No more fruits jumping on the bed!”
One little fruit jumping on the bed.
grapes fell off and bumped his head.
apple called the doctor and the doctor said,
“Put those fruits right to bed!”
SEPTEMBER (WRZESIEŃ)
Greetings
Powitanie, pytanie o imię, przedstawianie się: Hello (cześć-na powitanie), Goodbye(do widzenia), What’s your name(jak masz na imię?), I’m…(nazywam się..), present(obecny), absent(nieobecny)
Polecenia i zwroty: clap your hands (zaklaskaj), touch your… (dotknij), turn around (obróć się dookoła), stamp your feet ( zatupaj nogami)
Piosenka “Hello, Hello”
Hello, hello.
Can you clap your hands?
Hello, hello.
Can you clap your hands?
Can you stretch up high?
Can you touch your toes?
Can you turn around?
Can you say, “Hello?”
Hello, hello.
Can you clap your hands?
Hello, hello.
Can you stamp your feet?
My face and my body
Części ciała: head ( głowa), nose (nos), eyes (oczy),mouth (usta), ears (uszy), shoulders (ramiona), knees (kolana), toes (palce u nogi)
Liczebniki: one (jeden),two (dwa), three (trzy), four (cztery), five (pięć) six (sześć)
Piosenka “Head shoulders”
Head, shoulders knees and toes
Knees and toes
Head and shoulders knees and toes
Knees and toes
Eyes and ears
And mouth and nose
Head and shoulders knees and toes
Knees and toes
JANUARY (STYCZEŃ)
WINTER
winter (zima),snowman(bałwanek),snowflake (płatek śniegu), buttons(guziki), how many?(ile), let’s count(policzmy), hat(czapka),scarf (szalik),mittens(rękawice), what colour is it? (jaki ma kolor?), snow(śnieg), eyes(oczy), nose(nos), penguin (pingwin), Cinderella(Kopciuszek), glass slipper(szklany pantofelek), clock(zegar),prince(książę)
Wierszyk :
“I’m a little snowman, look at me.
These are my buttons, 1 2 3.
These are my eyes and this is my nose.
I wear a hat and scarf. Brrr…it’s cold!”
FLOWERS FOR GRANDPARENTS
family(rodzina), grandma(babcia), grandpa(dziadek),flowers(kwiaty), happy(szczęśliwy),sad(smutny), I love You(kocham Cię)
Polecenia i zwroty: Where’s Grandma?(Gdzie jest babcia?) She is ….in the kitchen/living room/bedroom(ona jest w kuchni/salonie/sypialni), Look through the window!( popatrz przez okno!),
Look and count (spójrz i policz), look at me (popatrz na mnie), draw (narysuj), colour (pokoloruj)
Piosenka dla Dziadków:
You are my Grandma!
You are my Grandpa!
You make me happy when I am sad.
I want to tell you how much I love you
When I’m with you , I am so glad!
DECEMBER (GRUDZIEŃ)
Santa Claus and Christmas
Santa Claus (Mikołaj), reindeer (renifer),Christmas tree(choinka), christmas ball (bombka), star (gwiazda), angel(aniołek), candle(świeca), toys(zabawki),present(prezent)
We Wish you a Merry Christmas and a Happy New Year! (Życzymy Ci Wesołych Świąt i Szczęśliwego Nowego Roku!)
Polecenia i zwroty: Let’s sing!(zaśpiewajmy), close/open your eyes (zamknij/otwórz oczy),What’s missing(co zniknęło), colour (pokoloruj),draw (narysuj)
Kolęda ”Jingle bells”
“Dashing through the snow
In a one horse open sleigh
O’er the fields we go
Laughing all the way
Bells on bob tails ring
Making spirits bright
What fun it is to laugh and sing
A sleighing song tonight
Jingle bells, jingle bells
Jingle all the way
Oh! What fun it is to ride
In a one horse open sleigh
Jingle bells, jingle bells
Jingle all the way
Oh! What fun it is to ride
In a one horse open sleigh”
Życzenia świąteczne:
We wish you a Merry Christmas.
We wish you a Merry Christmas.
We wish you a Merry Christmas
and a Happy New Year!
NOVEMBER (LISTOPAD)
Autumn
Jesień: forest(las), mushroom (grzyb), chestnut (kasztan), acorn (żołądź), leaves (liście) , brown-brązowy, red-czerwony, green-zielony, orange-pomarańczowy, yellow-żółty, it’s raining (pada deszcz), umbrella(parasol)
Polecenia i zwroty: pass the box (podaj pudełko), touch(dotknij), what is it?(co to jest?) ,how is the weather? (jaka jest pogoda?, colour(pokoloruj), stick (przyklej)
Piosenka:
Autumn leaves are falling down,
Red and yellow, orange and brown,
Turning. turning round and round,
Down, down, down.
My house and my room
Mój dom: house(dom), bedroom (sypialnia),bathroom (łazienka),living room (pokój dzienny),kitchen (kuchnia)
Mój pokój: chair (krzesło), table (stół), bed (łóżko), window (okno), ceiling (sufit),floor(podłoga), door (drzwi), teddy bear ( miś), on (na), under (pod)
Polecenia i zwroty: show (pokaż), This is my …bed (to moje łóżko), My bed is… white (moje łóżko jest białe), look and count (popatrz i policz), go to the bedroom
( idź do sypialni),The bedroom is yellow(sypialnia jest żółta),sing and point (śpiewaj i pokazuj)
Rymowanka:
Teddy bear, Teddy bear show the window,
Teddy bear ,Teddy bear show the door,
Teddy bear ,Teddy bear show the ceiling,
Teddy bear Teddy bear show the floor.
Piosenka:
What is this room?
It is the bedroom.
What is this room?
It is the bathroom.
What is this room?
It is the living room
What is this room?
It is the kitchen.
What is in the house?
There are some rooms.
What kind of rooms?
bedroom! bathroom! living room! kitchen!
OCTOBER (PAŹDZIERNIK)
School things
Mój plecak: pen(długopis), pencil(ołówek),crayons, book(książka), ruler(linijka), rubber(gumka), pencil case(piórnik),schoolbag(plecak)
Liczebniki 1-12(one,two,three,four,five,six,seven,eight,nine,ten,eleven,twelve)
Polecenia i zwroty: open your book(otwórz książkę), close your book(zamknij książkę), colour (pokoloruj), point to the… (pokaż na…) look and count (popatrz i policz)
Piosenka: ”What’s in your bag?”
„What’s in your bag?
What’s in your bag?
What is in your bag?
Do you have a pencil?
Do you have a pen?
Do you have a book?
Do you have glue?
Do you have crayons?
Do you have a ruler?
Do you have a rubber?
Do you have scissors?”
Fruits
Owoce : apple (jabłko), banana (banan), pear(gruszka), strawberry(truskawka) cherry (wiśnia)), lemon(cytryna), orange (pomarańcza )
Polecenia i zwoty: How many…. (apples) have you got?/ile masz (jabłek) ,I have…(one apple/ two apples) mam jedno / dwa jabłka, I like (lubię), I don’t like (nie lubię), What colour are the….(jaki kolor mają…)Here you are (proszę),Thank you!(dziękuję),to the left(na lewo),to the right(na prawo),turn around(obróć się),sit down (siadaj)
Piosenka” Ten bananas song”
„One banana, two bananas,
one, two, three.
Three bananas for me.
Four bananas, five bananas,
four, five, six.
Six bananas for me.
Seven, eight, nine, ten.
Ten bananas for me.
Bananas to the left.
Bananas to the right.
Bananas turn around.
Bananas sit down”
Autumn
autumn(jesień), leaves (liście),tree(drzewo)
Kolory: red(czerwony), blue (niebieski), green (zielony), yellow (żółty), pink (różowy), purple(fioletowy), brown (brązowy), orange (pomarańczowy),
Owoce i warzywa: plum (śliwka),apple (jabłko),pear (gruszka),carrot (marchewka),onion(cebula),tomato(pomidor),pumpkin(dynia)
Pogoda: rainy (deszczowo),sunny(słonecznie),windy (wietrznie), I’m hot(gorąco mi), I’m cold(zimno mi) ,put on your…(załóż),coat(płaszcz),umbrella(parasol)
Polecenia i zwroty: What colour is it?/To jest…? (jaki to kolor?/It’s…)I like/I don’t like(lubię /nie lubię),here you are(proszę)thank you(dziękuję)
Piosenka „Orange, Yellow, Red and Brown”
„Orange, yellow ,red and brown
Red and brown
Autumn leaves are dancing in the breeze.
Orange, yellow, red and brown
Red and brown
„Orange, yellow ,red and brown
Red and brown
Autumn leaves are twirling all around.
Orange, yellow, red and brown
Red and brown
„Orange, yellow ,red and brown
Red and brown
Autumn leaves are falling to the ground.
Orange, yellow, red and brown
Red and brown”
SEPTEMBER (WRZESIEŃ)
Welcome
Powitanie, przedstawianie się: Hello (cześć-na powitanie), Goodbye (do widzenia), What’s your name (jak masz na imię?), I’m… (mam na imię)
Polecenia i zwroty: Make a circle /big/small (zróbmy koło /duże/małe), sit down (usiądź), stand up (wstań), clap your hands (zaklaskaj)
Piosenka: „Time to make a circle”
Make a circle, big big big. Small small small.
Big big big.
Make a circle, small small small.
Hello hello hello.
Make a circle, round and round.
Round and round. Round and round.
Make a circle, round and round.
Hello hello hello.
Make a circle, up up up.
Down down down. Up up up.
Make a circle, down down down.
Now sit down.
My body
Części ciała: head ( głowa), shoulders (ramiona), nose (nos), ,arm (ręka), leg (noga), knees(kolana),toes (palce u nogi), eyes(oczy), ears (uszy),spaceman (ufoludek)
Liczebniki: one (jeden),two (dwa), three (trzy), four (cztery), five (pięć),six (sześć), seven (siedem), eight (osiem), nine (dziewięć),ten (dziesięć)
Polecenia i zwroty : touch (dotknij), sit down (usiądź), stand up (wstań), clap your hands (zaklaskaj), How many …(arms) has he got? (ile on ma rąk?)
Piosenka ”Head shoulders ”
Head, shoulders, knees and toes, knees and toes
Eyes and ears and mouth and nose
Head, shoulders, knees and toes, knees and toes
Touch your eyes, touch your ears touch, your mouth, touch your nose
touch your knees, touch your toes
great job!
JANUARY (STYCZEŃ)
MY FAMILY
family (rodzina), mummy (mama),dad (tata), brother (brat), sister(siostra), grandma(babcia),grandpa(dziadek), baby(dziecko), aunt(ciocia), uncle (wujek), friend(przyjaciel), happy (szczęśliwy), sad(smutny), heart(serce), shark (rekin)
Cinderella(Kopciuszek), glass slipper(szklany pantofelek), clock(zegar),prince(książę)
Polecenia i zwroty: jump(podskocz),run(biegnij),turn around(obróć się), draw (narysuj), match (połącz), how many …sisters/brothers have you got?(ile masz sióstr/braci), Who is missing? (kogo brakuje?)
Piosenka:
„Baby shark, doo doo doo, doo doo doo doo doo.(X3)
Baby shark.
Mama shark….
Papa shark…
Grandma shark….
Grandpa shark…
Hungry sharks….
Little fish…..
Swim away…..
Swim faster, doo doo doo, doo doo doo doo doo. (X3)
Swim faster. Swim faster,Safe at last….
Bye bye sharks.”
GRANDPARENTS DAY
I Love You Grandma/Grandpa! -kocham cię babciu/dziadku!, Who is this?(kto to jest?) This is my grandpa (to mój dziadek), I have a gift for you(mam prezent dla ciebie)
Piosenka z Okazji Dnia Dziadków:
You are my Grandma!
You are my Grandpa!
You make me happy when I am sad.
I want to tell you how much I love you
When I’m with you , I am so glad!
DECEMBER (GRUDZIEŃ)
Toys and Christmas
Santa Claus (Mikołaj), reindeer(renifer)toys (zabawki), ball (piłka),boat (łódka), car(auto), doll (lala),kite (latawiec),teddy bear(miś),blocks(klocki), yo-yo(jo-jo), train(pociąg)
Christmas tree(choinka), present(prezent),candle(świeca), stocking (skarpeta na prezenty),pudding (pudding),Christmas ball (bombka),tinsel (łańcuch), star(gwiazda),bell (dzwonek),Christmas card (kartka świąteczna) angel(aniołek)
Polecenia i zwroty: clap your hands(zaklaskaj), close/open your eyes(zamknij/otwórz oczy),What’s missing? co zniknęło?,It’s a…. blue ball/(to jest … niebieska piłka) , Look at… the kites! Popatrz na te latawce! What do you want?/I want …a train (Co chcesz?/ja chcę …pociąg), draw (narysuj), colour (pokoloruj).
Kolęda ”Jingle bells”
“Dashing through the snow
In a one horse open sleigh
O’er the fields we go
Laughing all the way
Bells on bob tails ring
Making spirits bright
What fun it is to laugh and sing
A sleighing song tonight
Jingle bells, jingle bells
Jingle all the way
Oh! What fun it is to ride
In a one horse open sleigh
Jingle bells, jingle bells
Jingle all the way
Oh! What fun it is to ride
In a one horse open sleigh”
Życzenia świąteczne
We wish you a Merry Christmas.
We wish you a Merry Christmas.
We wish you a Merry Christmas
and a Happy New Year!
Happy holidays to you,
your family, your friends.
Happy holidays, Merry Christmas,
and a Happy New Year!
NOVEMBER (LISTOPAD)
Autumn
Jesień: chestnut (kasztan), acorn (żołądź), leaves (liście) , it’s raining (pada deszcz), It is sunny (jest słonecznie), It is windy (wieje wiatr), coat (płaszcz), hat (czapka), scarf(szalik), shoes (buty)
Polecenia i zwroty: pass the box (podaj pudełko), touch(dotknij), what is it?(co to jest?) ,how is the weather? (jaka jest pogoda?), colour(pokoloruj), stick (przyklej) listen and point(posłuchaj i wskaż)
Piosenka:
Autumn leaves are falling down,
Red and yellow, orange and brown,
Turning. turning round and round,
Down, down, down.
Animals
Zwierzęta: bird(ptak), cat(kot), horse(koń), rabbit(królik), dog(pies),puppy(szczeniak), fish(ryba), hamster(homik), tortoise(żółw), big(duży), small(mały)
Kolory: red (czerwony), brown (brązowy), white (biały), black (czarny), green (zielony), grey (szary)
Liczby: six(sześć),seven(siedem),eight(osiem),nine(dziewięć),ten(dziesięć)
Polecenia i zwroty: It’s a dog (to jest pies), a big…dog(duży…pies), a black cat(czarny kot), what is missing? (co zniknęło?), show me… (pokaż mi…),how many?(ile), Let’s go! (chodźmy)
Piosenka:
There was a farmer who had a dog,
And Bingo was his name-o
B-I-N-G-O(x3)
And Bingo was his name-o.
There was a farmer who had a dog,
And Bingo was his name-o.
(clap)-I-N-G-O(x3)
And Bingo was his name-o.
There was a farmer who had a dog,
And Bingo was his name-o.
(clap)-(clap)-N-G-O(x3)
And Bingo was his name-o.
There was a farmer who had a dog,
And Bingo was his name-o.
(clap)-(clap)-(clap)-G-O(x3)
And Bingo was his name-o.
There was a farmer who had a dog,
And Bingo was his name-o.
(clap)-(clap)-(clap)-(clap)-O(x3)
And Bingo was his name-o.
There was a farmer who had a dog,
And Bingo was his name-o.
(clap)-(clap)-(clap)-(clap)-(clap)(x3)
And Bingo was his name-o.
OCTOBER (PAŹDZIERNIK)
My schoolbag
Mój plecak: pen(długopis), pencil(ołówek), book(książka), ruler(linijka), rubber(gumka), pencil case(piórnik),schoolbag(plecak)
Liczebniki 1-12(one,two,three,four,five,six,seven,eight,nine,ten,eleven,twelve)
Polecenia i zwroty: open your book(otwórz książkę), close your book(zamknij książkę), colour (pokoloruj), point to the… (pokaż na…) look and count (popatrz i policz)
Piosenka: ”What’s in your bag?”
A big bag, a small bag.
What’s in your bag?(x2)
A red pencil(x3)
A big bag, a small bag.
What’s in your bag?(x2)
A blue crayon(x3)
A big bag, a small bag.
What’s in your bag?(x2)
A green book(x3)
A big bag, a small bag.
What’s in your bag?(x2)
Fruits
Owoce : apple (jabłko), banana (banan), pear(gruszka), strawberry(truskawka) cherry (wiśnia)), lemon(cytryna), orange (pomarańcza )
Polecenia i zwoty: How many…. (apples) have you got?/ile masz (jabłek) ,I have…(one apple/ two apples) mam jedno / dwa jabłka, I like (lubię), I don’t like (nie lubię), What colour are the….(jaki kolor mają…)Here you are (proszę),Thank you!(dziękuję),to the left(na lewo),to the right(na prawo),turn around(obróć się),sit down (siadaj)
Piosenka” Ten bananas song”
„One banana, two bananas,
one, two, three.
Three bananas for me.
Four bananas, five bananas,
four, five, six.
Six bananas for me.
Seven, eight, nine, ten.
Ten bananas for me.
Bananas to the left.
Bananas to the right.
Bananas turn around.
Bananas sit down”
SEPTEMBER (WRZESIEŃ)
Hello
Powitanie, przedstawianie się: Hello (cześć-na powitanie), Goodbye (do widzenia), teacher (nauczyciel), girl(dziewczynka),boy(chłopiec), What’s your name? (jak masz na imię?), My name is… (mam na imię), How are you?(jak się masz?) I’m good/ great/ wonderful (mam się dobrze, świetnie ,cudownie), I’m ….tired/ hungry/not so good (jestem zmęczony/głodny/niezbyt dobrze się czuję),yes (tak), no (nie)
Polecenia i zwroty: quiet,please (proszę o ciszę), listen (słuchaj), look (spójrz),sit down(usiądź)
Piosenka: “Hello, How are you”
Hello, hello, hello, how are you?
Hello, hello, hello, how are you?
I’m good. I’m great! I’m wonderful!
I’m good. I’m great! I’m wonderful!
Hello, hello, hello, how are you?
I’m tired. I’m hungry. I’m not so good.
I’m tired. I’m hungry. I’m not so good.
Hello, hello, hello, how are you?(x2)
Hello, hello, hello, how are you?(x2)
My body
Części ciała: head ( głowa), nose (nos), ,arm (ręka), leg (noga), eyes (oczy), ears (uszy), feet(stopy), hands (dłonie), spaceman (ufoludek)
Polecenia i zwroty :open your books(otwórzcie książki), touch (dotknij), sit down (usiądź), stand up (wstań), clap your hands (zaklaskaj), stamp your feet(zatupaj), jump(podskocz), How many …(arms) has he got? (ile ma rąk?),look at me! (popatrz na mnie)
Posenka ”Move your body ”
Move your body
Clap your hands.
Touch your head
Stamp your feet.
Move your body
Touch your head.
Stamp your feet
Clap your hands.
„ANGIELSKI PRZEZ ZABAWĘ” – AUTORSKI PROGRAM DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
Wiek przedszkolny jest szczególnym okresem w rozwoju dziecka z uwagi na mimowolny sposób uczenia się przez zabawę, która umożliwia naturalne przyswojenie języka obcego bez uczucia przymusu i obowiązku. Aby zabawa pełniła funkcję edukacyjną, musi zostać odpowiednio przygotowana i ukierunkowana tak, aby dziecko „osłuchiwało” się z językiem i w sposób naturalny oraz bezstresowy zapamiętywało nowe słowa, polecenia czy zwroty. Korzystanie z gotowych programów języka angielskiego często narzuca i ogranicza możliwości nauczyciela w kwestii wprowadzanych treści nauczania. Uwzględniając specyfikę placówki, niniejszy program dostosowany jest do pracy w 25 osobowej grupie przedszkolaków i zakłada korelację słownictwa z języka angielskiego z aktualnie wprowadzanymi treściami z zakresu wychowania przedszkolnego. Wszystkie zaplanowane działania niniejszej innowacji mają służyć podniesieniu efektywności przyswajania nowych słów i zwrotów, uatrakcyjnieniu zajęć oraz wzbudzaniu motywacji do nauki języka angielskiego.
Cele programu:
- przygotowanie do posługiwania się językiem angielskim poprzez stosowanie różnych atrakcyjnych dla dzieci aktywności w formie zabawy
- umożliwienie osłuchania się z językiem angielskim poprzez słuchanie bajek i historyjek oraz kierowanie do dzieci bardzo prostych poleceń w języku obcym w różnych sytuacjach życia codziennego
- tworzenie w zabawach sytuacji doskonalących pamięć i kształcących podstawowe kompetencje komunikacyjne, sprzyjających uczeniu się słownictwa oraz prostych konstrukcji zdaniowych
- angażowanie w proces nauki wszystkich zmysłów
- kreowanie w zabawach warunków do rozwijania uzdolnień poprzez muzykę, śpiew, taniec oraz różne formy plastyczne
- pogłębianie wiedzy o otaczającym świecie poprzez zainteresowanie kulturą
i obyczajami krajów anglojęzycznych - rozbudzanie zainteresowania nauką języka obcego poprzez wykorzystanie multimediów oraz technologii komputerowej
- stwarzanie w trakcie gier i zabaw warunków do ekspresji, wyrażania emocji , doskonalenie umiejętności współpracy z rówieśnikami
- motywowanie do nauki języka angielskiego poprzez ciekawe zajęcia, angażowanie dzieci w projekty edukacyjne i konkursy, pozytywne ocenianie oraz wzbudzanie poczucia sukcesu
Program autorski „Angielski przez zabawę” jest zgodny z podstawą programową i powstał w oparciu o ponad dziesięcioletnie doświadczenie w nauczaniu języka angielskiego dzieci w wieku przedszkolnym. Realizowany był w roku szkolnym 2021/2022 w grupach IV i będzie kontynuowany we wszystkich grupach wiekowych w roku szkolnym 2022/2023.
Autor programu: M. Basiak-Stręk
JĘZYK ANGIELSKI W PRZEDSZKOLU
Zgodnie z Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego:
- Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym powinno być włączone w różne działania realizowane w ramach programu wychowania przedszkolnego i powinno odbywać się przede wszystkim w formie zabawy.
- Dziecko na koniec wychowania przedszkolnego: rozumie bardzo proste polecenia w języku obcym nowożytnym i reaguje na nie; uczestniczy w zabawach, np. muzycznych, ruchowych, plastycznych, konstrukcyjnych, teatralnych; używa wyrazów i zwrotów mających znaczenie dla danej zabawy lub innych podejmowanych czynności; powtarza rymowanki i proste wierszyki, śpiewa piosenki w grupie; rozumie ogólny sens krótkich historyjek opowiadanych lub czytanych, gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami.
- Nauczanie dzieci języka obcego w przedszkolu jest skuteczne, gdy uwzględnimy ich cechy rozwojowe.
3 latki – ich koncentracja na zajęciach to 5-10 min, dzieci szybko się męczą ale i szybko regenerują siły dlatego na zajęciach języka obcego należy stosować zasadę naprzemienności aktywności ruchowej ze statyczną, umożliwiającą odpoczynek. Chociaż dzieci potrafią wykonywać ilustracje z niewielką ilością szczegółów, rysowanie i malowanie pomaga im wyciszyć się i umożliwia skuteczniejsze utrwalanie słownictwa i kierowanych do nich poleceń. Przedszkolaki w tym wieku skupiają się głównie na tym, co dzieje się wokół nich, chętnie biorą udział w zabawach muzyczno-ruchowych, naśladowczych, z elementami pantomimy.
4 latki – koncentracja na zajęciach przedszkolnych wynosi 10–15 minut. W tym wieku dziecko staje się coraz sprawniejsze i szybsze, a zapotrzebowanie na ruch powoduje, że bardzo chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych i naśladowczych . W zakresie sprawności manualnej zaobserwować można rozwój umiejętności rysowania, związany z dojrzewaniem połączeń nerwowych odpowiedzialnych za drobne ruchy dłoni i palców. Wzrost sprawności manualnych należy wykorzystywać podczas ćwiczeń z kartami pracy (np. kolorowanie, łączenie, dorysowywanie). Lepsza pamięć i uwaga sprzyja słuchaniu i rozumieniu historyjek i bajek, uczeniu się piosenek i rymowanek.
5 latki – koncentracja na zajęciach zorganizowanych wynosi 15–20 minut. Dziecko na tym etapie rozwoju nie potrafi jeszcze długo skoncentrować się na jednej czynności i potrzebuje częstych zmian aktywności. Lepiej rozwinięta sprawność manualna umożliwia wprowadzanie bardziej złożonych zadań na kartach pracy. Istotną rolę w procesie nauczania na tym etapie odgrywają bajki i historyjki -dzieci emocjonalnie angażują się w słuchanie co sprzyja utrwaleniu wprowadzonego słownictwa i zwrotów. Poprzez zabawy, powtarzanie wierszyków i piosenek przedszkolaki poszerzają słownictwo i utrwalają coraz bardziej złożone struktury językowe.
6 latki – koncentracja na zajęciach zorganizowanych to 20–30 minut. Sześciolatki wymagają nadal częstych zmian podczas zajęć dydaktycznych , w trakcie których należy wprowadzać różne rodzaje aktywności (zabawy ruchowe, plastyczne, muzyczne, teatralne). W trakcie zajęć należy wykorzystywać materiały wizualne oraz takie bodźce , które wpływają na lepsze zapamiętywanie i dłuższą koncentrację uwagi u dzieci. Rozwój sprawności grafomotorycznej pozwala na wykonywanie bardziej szczegółowych ćwiczeń w kartach pracy. Duża wrażliwość słuchowa sprzyja przyswajaniu słownictwa i struktur językowych poprzez słuchanie bajek i historyjek i powtarzanie prostych dialogów w zabawach teatralnych.
- Nauczanie języka w wieku przedszkolnym powinno być multisensoryczne (angażujące wszystkie zmysły) co przyczynia się do rozwijania wszystkich typów inteligencji dzieci i wpływa na lepsze zapamiętywanie. Stąd na zajęciach występuje częsta naprzemienność różnych form ekspresji-ruchowej, plastycznej, muzycznej, teatralnej. Aktywność językowa współwystępuje z takimi działaniami jak zabawy ruchowe, muzyczne, rysowanie, kolorowanie, czytanie i oglądanie bajek i historyjek w języku angielskim.
- Bardzo ważnym elementem jest stosowanie odpowiednich środków wizualnych wspierających naukę. Dziecko najlepiej uczy się widząc konkret, obraz. Karty obrazkowe, kolorowanki – to pomoce niezbędne w przyswajaniu zdobytej wiedzy. Wykorzystywane są do utrwalania słownictwa czy zwrotów kierowanych do dziecka ( np. point /pokaż /, colour /pokoloruj/, what colour is your flower /jaki kolor ma twój kwiat/ ). Dziecko uczy się w działaniu, uczy się reakcji na polecenia oraz utrwala słownictwo rozwijając przy okazji manualność.
- W wieku przedszkolnym dzieci charakteryzuje pamięć mechaniczna ,myślenie konkretne oraz szybkie zapominanie pomimo szybkiego zapamiętywania. W centrum nauki znajdują się konkretne nazwy przedmiotów i osób, proste polecenia i zwroty, a w żadnym wypadku nie formalna nauka gramatyki. Podstawowa uwaga skupiona jest głównie na słuchaniu ze zrozumieniem. Sprawność ta rozwijana jest przez kierowanie do dzieci prostych poleceń w języku angielskim, słuchanie nagrań, historyjek, piosenek.
- Nauczanie słownictwa i zwrotów wymaga wielokrotnych powtórzeń w atrakcyjnej formie, oraz zastosowania różnorodnych bodźców podtrzymujących uwagę . Ważną rolę na zajęciach odgrywa maskotka, która sprawia, że nauka staje się atrakcyjna i bardziej efektywna. W czasie zajęć prezentowane są także krótkie bajki i animowane filmy w języku angielskim, w których pojawia się poznane słownictwo.
- Ważną rolę w procesie nauczania dzieci odgrywają rodzice, których zadaniem jest rozwijanie motywacji i wzbudzanie pozytywnych emocji związanych z wczesną nauką języka. Na tym etapie przyswajania języka nie należy stawiać dzieciom zbyt wielkich wymagań. Uporczywe odpytywanie z każdego nowego słowa, spodziewanie się ,że dzieci zaczną wypowiadać się pełnymi zdaniami jest błędem i może to zniechęcić dziecko do dalszej nauki. Należy cieszyć się nawet z najmniejszych osiągnięć dziecka i pozwolić aby ten pierwszy etap nauki był dla niego przyjaznym doświadczeniem.
Bibliografia:
Iluk J., „Jak uczyć małe dzieci języków obcych?”, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Lingwistycznej, Częstochowa 2006.
Komorowska H. „Metodyka nauczania języków obcych”, Fraszka Edukacyjna. Warszawa 2005
Wieczorek A. ”Nauka języka obcego w przedszkolu”, w: H. Komorowska „Skuteczna nauka języka obcego”, CODN Warszawa, 2009.
Nauczanie języków na poziomie przedszkolnym, w: „Języki Obce w Szkole” 1/2015, Wydawnictwo Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2015.
Akty prawne:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. , http://www.dziennikustaw.gov.pl/DU/2017/356
Projekt edukacyjny „Angielski przez bajkę”
Od stycznia do czerwca 2019 r. w grupach dzieci pięcio i sześcioletnich był realizowany projekt edukacyjny pt „Angielski przez bajkę”. Projekt wynikł z zainteresowań samych przedszkolaków i naturalnej potrzeby dziecka do słuchania i oglądania bajek i baśni w tym wieku. W trakcie realizacji projektu dzieci uczestniczyły w licznych aktywnościach, których zadaniem było utrwalenie słów , zwrotów i reakcji na polecenia w języku angielskim. Do projektu zostały wykorzystane bajki znane z języka ojczystego a wybór bajek był skorelowany z programem przedszkola i nawiązywał do treści nauczanych w danym miesiącu.
Styczeń – „Cinderella” (Kopciuszek)
Po wysłuchaniu uproszczonej wersji „Kopciuszka” w języku angielskim, przedszkolaki wzięły udział w zabawie ”What time is it?”(Która godzina) w której nauczyły się ustawiać zegary na pełną godzinę podaną w języku angielskim , utrwaliły angielskie nazwy pomieszczeń w zamku, projektowały suknię Kopciuszka na bal i powtórzyły nazwy kolorów.
W trakcie zabaw dzieci utrwaliły angielskie nazwy postaci z bajki oraz produktów spożywczych, które trzeba było włożyć do koszyczka. Przedszkolaki z grupy IV w ramach współpracy z placówkami obejrzały angielską wersję przedstawienia przygotowaną przez klasę IV SP nr 162 w Krakowie. Następnie wspólnie ze starszymi dziećmi wzięły udział w warsztatach plastycznych i ozdobiły maski głównych bohaterów bajki.
W trakcie realizacji bajki ”The Ugly Duckling”(Brzydkie Kaczątko) zaprosiliśmy jedną z mam, która przeczytała fragment bajki, a następnie zorganizowała warsztaty plastyczne. Dzieci utrwaliły nazwy ptaków hodowlanych z wiejskiego podwórka, przeliczając kaczuszki powtórzyły angielskie nazwy liczebników i wykonały „Taniec Łabędzia” do muzyki klasycznej Czajkowskiego.
Po obejrzeniu teatralnej wersji bajki w języku angielskim pt” The Little Red Hen” przedszkolaki wykonały paluszkowe kukiełki bohaterów bajki , w zabawie teatralnej utrwaliły nazwy zwierząt wiejskich a dzięki przepisowi małej kurki dowiedziały się ile wysiłku potrzeba aby upiec pyszny chleb. W kwietniu w ramach projektu został w naszym przedszkolu zorganizowany międzyprzedszkolny konkurs ”Aimals in fairy tales” . Dzieci nie tylko wykazały się umiejętnościami plastycznymi ale też utrwaliły nazwy zwierząt z bajek i baśni.
Poprzez analizę bajki o olbrzymiej rzepie dzieci utrwaliły angielskie nazwy członków rodziny oraz warzyw. W grupie III B z okazji Dnia Rodziny dzieci wykonały muzyczne przedstawienie w języku angielskim pt „ Goldilocks and the Three Bears” (Złotowłosa i trzy misie”).
W Czerwcu po raz drugi w naszym przedszkolu został zorganizowany Konkurs wiedzy z języka angielskiego. Był on zintegrowany z wprowadzonym projektem edukacyjnym i sprawdzał znajomość słownictwa z zakresu angielskich nazw postaci z bajek, owoców i warzyw, pełnej godziny zegarowej, kolorów i członków rodziny, zwierząt hodowlanych, części ciała i reakcji na proste polecenia w języku angielskim .
Ewaluacja projektu w trakcie i po jego zakończeniu dowodzi, że bajki i baśnie czytane po angielsku poszerzają zakres słownictwa i struktur gramatycznych, rozwijają wyobraźnię i koncentrację uwagi. Przyczyniają się również do nabywania przez dzieci zdolności poprawnego rozumienia ze słuchu i przygotowują tym samym do umiejętności powtarzania, mówienia oraz używania języka obcego produktywnie.
Małgorzata Basiak-Stręk
Comments are closed.