Koło plastyczne
ROK SZKOLNY 2019 / 2020
W tym roku zaczynamy już 6 rok działalności koła regionalno-plastycznego, w naszym przedszkolu. Obserwując dzieci podczas zajęć w minionych latach możemy powiedzieć, że wykonywanie prac plastycznych sprawia im ogromną radość, pokonują swoje lęki i nieśmiałość, chętnie dzielą się swoimi wiadomościami, a spotkania pozwalają im wzbogacać swoją wiedzę o Krakowie i najbliższej okolicy.
Zajęcia 4 – Krakowskie kamieniczki
W tym roku nie ma śniegu za oknem, ale my postanowiliśmy ją do nas zaprosić wykonując pracę plastyczną Krakowskie kamieniczki zimą.
Zajęcia 3 – Szopka
W okresie świątecznym nie można pominąć zwyczajów i tradycji bożonarodzeniowych, które należy dzieciom przybliżać, aby utożsamiać je z naszą Ojczyzną.
Jednym ze zwyczajów, które dzieci przedstawiły w swoich pracach jest szopka. To o niej i jej znaczeniu rozmawialiśmy podczas spotkania. Potem dzieci wykorzystując drewniane patyczki techniką kolażu, wykonały swoje szopki.
Zajęcia 2 – Krakowskie zabytki
W trakcie kolejnego spotkania poznawaliśmy charakterystyczne zabytki Krakowa – dzieci rozpoznawały na ilustracjach i podawały poprawne nazwy. Dzieliły się swoimi wiadomościami ze spacerów po mieście, które odbyły z członkami swojej rodziny. Wykonały prace plastyczną – malując kredkami na płótnie.
Zajęcia 1 – Herby
Podczas pierwszego spotkania dzieci zapoznały się ze znaczeniem słowa herb i do czego był używany. Następnie przedszkolaki same projektowały swoje herby, nadawały nazwy i znaczenia.
ROK SZKOLNY 2018/2019
Nasze przedszkolaki bardzo lubią wykonywać wszelkiego rodzaju prace plastyczne, sprawia im to ogromną frajdę. Korzystając z ich zainteresowań, podczas zajęć plastycznych wprowadzamy treści o tematyce patriotycznej i regionalnej, w formie opowiadań, legend czy ciekawostek.
Koordynatorki projektu: B.Łucka, M.Wiercioch
Zajęcia 7 – Krakowskie kopce
Nasz patron Henryk Jordan poświęcił całe swoje życie propagowaniu zdrowego stylu życia i dużej ilości zajęć ruchowych i sportowych wśród dzieci. Dlatego na kolejnych zajęciach poznawaliśmy krakowskie kopce, zachęcając dzieci do wspólnego wybrania się tam na spacer z rodzicami. Potem dzieci używając gąbki i gęstej farby malowały jeden z kopców.
Zajęcia 6 – Mozaikowe zamki
Poznajemy jak dawniej mieszkali ludzie poprzez ilustracje, zdjęcia i prezentacje multimedialną. Następnie dzieci z kolorowej mozaiki wykonują zamki.
Zajęcia 5 – Zimowy Kraków
Podczas kolejnych zajęć rozmawialiśmy z dziećmi na temat sposobów spędzania wolnego czasu i aktywności ruchowej. Odwołując się do doświadczeń dzieci oraz ich wyobrażeń, przedszkolaki wykonały pracę metodą kolażu „Kraków w zimie”.
Zajęcia 2 – Planty jesienią.
W trakcie kolejnych zajęć rozmawialiśmy o zieleni miejskiej i parkach, które ozdabiają nasze miasto. Zadaniem dzieci było przedstawienie Plant jesienią, wykorzystując technikę Monotypi.
Zajęcia 1 –Krakowski Rynek
Podczas pierwszych zajęć dzieci zapoznały się ze sobą. Rozmawialiśmy o tym co będziemy robili w trakcie naszych spotkań. Dzieci wykorzystując pastele rysowały Krakowski Rynek, po wcześniejszym oglądnięciu kolorowych ilustracji i odwołaniu się do wspomnień.
ROK SZKOLNY 2017/2018
Koło plastyczno-regionalne rozpoczyna czwarty rok działalności. W tym roku chcielibyśmy wzbogacać wiedzę dzieci o coraz to nowe informacje związane z historią naszego miasta oraz inspirować dzieci do wyrażania własnych przeżyć w formie plastycznej.
Koordynatorki projektu: B. Łucka, M, Migas, M. Wiercioch
Zajęcia ósme – Dumne Pawie
W trakcie kolejnych zajęć z przedszkolakami zajęliśmy się kolejnym symbolem naszego miasta – pawimi piórami. Dzieci wiedziały, że są one nieodłącznym elementem stroju krakowskiego. Oglądaliśmy zdjęcia tych ptaków oraz ich zwyczaje. Następnie dzieci malowały farbami na płótnie.
Zajęcia siódme – Krakowskie gołębie
Zanim przystąpiliśmy do pracy, rozmawiałyśmy z dziećmi na temat symboli związanych z Krakowem. Dzieci wymieniały charakterystyczne elementy, które kojarzą im się z miastem. Jednym z nich są gołębie. Przypomnieliśmy sobie legendę o krakowskich gołębiach, a następnie zabraliśmy się do wykonania pracy.
Zajęcia szóste – Kamienne obrazki
W trakcie kolejnych zajęć dzieci techniką kropkowania ozdabiały rzeczne kamienie – wymyślając własne obrazy. Dowiedziały się skąd pochodzi taka technika plastyczna i oglądały przykładowe prace.
Zajęcia piąte – Krakowskie zabytki
Kraków znany jest z wielu ciekawych miejsc – zabytki, które posiada są ogromną wartością naszego miasta. Były i są inspiracją wielu znanych i mniej znanych artystów. Podczas tych zajęć przyglądaliśmy się niektórym z nich, a następnie dzieci dokonując samodzielnego wyboru jednego z nich, próbowały namalować je pastelami według własnych umiejętności.
Zajęcia czwarte – Świąteczne witraże
Okres Świąt Bożego narodzenia to czas wielu przygotowań, w tym wykonywania ozdób upiększających nasze otoczenie. Podczas tych zajęć dzieci malowały na folii świąteczne witraże.
Zajęcia trzecie – Kraków w deszczu
Czy znam miasto, w którym mieszkam? Rozwiązywaliśmy zagadki o Krakowie, oglądaliśmy ilustracje. Następnie dzieci wykorzystując technikę druku, wykonały pracę „Krakowski rynek w deszczu”.
Zajęcia drugie – Zamek w oczach dziecka
Każde królewskie miasto ma lub miało swój zamek, siedzibę władcy. Na zajęciach oglądaliśmy zdjęcia oraz wykorzystaliśmy możliwość wirtualnego spaceru po Wawelu. Wszystko po to, aby zainspirować dzieci do wykonania samodzielnej pracy plastycznej.
Zajęcia pierwsze – Krakowskie obwarzanki
Krakowski Obwarzanek to symbol naszego miasta. Jest bardzo lubiany, a jego smak doceniają zarówno mieszkańcy, jak i turyści. Kupuje się go wprost ze specjalnych przeszklonych wózków, które można znaleźć niemal na każdym rogu. W 2010 Komisja Europejska wpisała krakowski obwarzanek do Rejestru Chronionych Oznaczeń Geograficznych. To oznacza, że jest produktem chronionym w Unii Europejskiej.
W trakcie zajęć rozmawialiśmy o obwarzanku i smakowaliśmy ten produkt. Następnie dzieci próbowały odtworzyć jego wygląd, wykorzystując plastelinę i ziarna.
ROK SZKOLNY 2016/2017
Koło plastyczno – regionalne „W moim mieście Krakowie” rozpoczęło trzeci rok pracy, obejmując swoim działaniem dzieci 5 i 6 – letnie wykazujące zainteresowania i zdolności plastyczne. Podczas zajęć staramy się zainteresować dzieci najbliższym regionem poprzez przybliżanie legend, ciekawostek, zdjęć związanych z Krakowem. Następnie dzieci poprzez prace plastyczne starają się pokazać to co wiedzą i potrafią.
Koordynatorki projektu: B. Łucka, E. Marchut, M. Wiercioch
Zajęcia dziesiąte – Lajkonik
Podczas tych zajęć dzieci wykonały prace na konkurs plastyczny organizowany przez Muzeum Historyczne Miasta Krakowa związane z corocznym pochodem Lajkonika. Prace przedstawiały postać Lajkonika wykonane różnymi technikami.
Zajęcia dziewiąte – „Gorset”
Zbliża się święto naszego miasta – to czas lepszego poznania miejsca, w którym mieszkamy. Miasta, w którym przez wiele lat dokonano pięknych i ciekawych rzeczy.
Korzystając z informacji encyklopedycznych i internetowych poznaliśmy niektóre z dokonań. Potem dzieci projektowały według własnego pomysłu element damskiego stroju krakowskiego – gorset.
Zajęcia ósme – Krakowska czapka”
Krakowska czapka to jeden z symboli Krakowa. Rozpoznawalna i bardzo urocza. Poznaliśmy historię męskiego stroju krakowskiego – uczyliśmy się nazywać jego części. W trakcie zajęć dzieci tworzyły półprzestrzenną czapkę krakowską z kolorowego kartonu.

Zajęcia siódme – „Wiosenne ogrody”
„Wiosenne ogrody” – przyszła wiosna, a wraz z nią ciepło, słońce i radość przebywania na powietrzu. Wszyscy chcielibyśmy żyć w pięknym otoczeniu, zielonym i trochę kolorowym. Podczas zajęć rozmawialiśmy o ekologii, o tym co sami możemy zrobić. Potem dzieci z kolorowych kółek (wykorzystując technikę origami) tworzyły wiosenne ogrody.
Zajęcia szóste – „Dwie wieże”
Na kolejnych zajęciach poznaliśmy historię Kościoła Mariackiego i związane z nim legendy wykorzystując prezentację multimedialną. Następnie dzieci malowały historię o dwóch wieżach.
Zajęcia piąte – Tęczowe smoki
Smoki, smoczyska, to temat kolejnego spotkania. Oglądaliśmy różne rodzaje smoków, porównywaliśmy ich wygląd, a dzieci opowiadały w jakich legendach możemy je spotkać.
Następnie dzieci wykonały z tęczowej wycinanki smoka z krakowskiej legendy – smoka wawelskiego.
Zajęcia czwarte – Anioły
W trakcie grudniowego spotkania dzieci wypowiadały się na temat zwyczajów świątecznych jakie znają i jakie panują w ich domach. Boże Narodzenie to czas szczególny w polskich domach, który przyczynia się do kultywowania polskich zwyczajów i tradycji, a tym samym wzmacnia poczucie tożsamości narodowej. Dzieci wykonały pracę przedstawiającą swoje osiedle, miasto pod opieką aniołów.

Zajęcia trzecie – „Mój Kraków”
Tematem tego spotkania były miejsca znane dzieciom w Krakowie. Po obejrzeniu prezentacji multimedialnej „Moje miasto”, dzieci rozpoznawały znane im miejsca i zabytki. Następnie wykorzystując różnego rodzaju nasiona i ziarna wykonały pracę plastyczną.
Zajęcia drugie – „Zaczarowana dorożka”
Podczas tych zajęć poznawaliśmy Kraków poprzez twórczość K. I. Gałczyńskiego, a zwłaszcza wiersz „Zaczarowana dorożka”. Poeta napisał go podczas pobytu w Krakowie, w Domu Literatów przy ulicy Krupniczej 22. Dzieci dowiedziały się, że w naszym mieście żył dorożkarz Jan Kaczara, który bardzo często woził poetę i pokazywał mu Kraków. Dzieci po wysłuchaniu historii same wykonały pracę pod tytułem „Zaczarowana dorożka”.
Zajęcia pierwsze – Dziecięce witraże
W trakcie pierwszego spotkania opowiedziałyśmy dzieciom o celach naszych spotkań i sposobach pracy. Dzieci poznały się wzajemnie i przystąpiły do pracy.
Tematem pierwszego spotkania była twórczość Stanisława Wyspiańskiego, zwłaszcza witraże. Dzieci oglądały ilustracje przedstawiające różne witraże i sposoby ich wykonania. Potem przystąpiły do wykonania swoich prac.

ROK SZKOLNY 2015/2016
Zajęcia ósme – Krakowskie legendy
Dzieci bardzo lubią słuchać opowiadań i legend, wiele z nich same potrafią opowiadać. Tak też jest z krakowskimi legendami. Dlatego po sprawdzeniu znajomości legend na podstawie ilustracji i przeczytanych fragmentów, dzieci same wybrały legendę, której chciałyby wysłuchać. Była to legenda o skarbach znalezionych w pałacu Krzysztofory. Następnie dzieci za pomocą pasteli wykonały pracę przedstawiającą jedną z legend krakowskich.

Zajęcia siódme – „Krakowskie kamieniczki”
Prawie każde dziecko było na krakowskim Rynku Głównym, dlatego potrafiły wymienić co się tam znajduje i co najbardziej się im podoba. Wiele z nich wymieniało gołębie i kwiaciarki jako charakterystyczne elementy. Podczas zajęć zwróciliśmy uwagę na kamienice wokół rynku, ich ciekawy wygląd i historię. Następnie dzieci na podkładzie pasteli i czarnego tuszu wydrapywały krakowskie kamieniczki.
Zajęcia szóste – „Zamek oczami dziecka”
Podczas kolejnych zajęć dzieci oglądnęły krótką prezentację o zamku, na Wzgórzu Wawelskim. Następnie rozwiązywały zagadki związane z tym miejscem oraz wysłuchały legendy. Zadaniem dzieci było wykonanie pracy plastycznej z użyciem drewnianych patyczków przedstawiającej zamek widziany oczami dziecka.
Zajęcia piąte – poznajemy legendę o powstaniu Uniwersytetu Jagiellońskiego
Podczas tych zajęć oglądaliśmy ilustracje jednej z najstarszych uczelni i poznaliśmy legendę o klejnotach królowej Jadwigi. Dzieci poznały historię życia młodej królewny, która swoje klejnoty i to co miała poświęciła ubogim oraz dbała o rozwój nauki i kultury swojego kraju.Zadaniem dzieci było stworzenie jak najpiękniejszych „klejnotów królowej Jadwigi”.

Zajęcia czwarte – Nasze tradycje: choinka
Grudzień to czas świąteczny, w którym wracamy do tradycji i zwyczajów polskich. W trakcie grudniowych zajęć dzieci poznały historię, skąd wzięła się choinka w naszych domach. Przedszkolaki wypowiadały się na temat swoich przeżyć i doświadczeń związanych ze świątecznym drzewkiem. Potem malowały choinkę przy pomocy patyczków higienicznych.

Zajęcia trzecie – Drewniane kościółki Krakowa
Podczas kolejnych zajęć poznaliśmy historię powstania kościoła Bożego Ciała na krakowskim Kazimierzu. Zadaniem dzieci było wykonanie prac plastycznej z użyciem drewnianych patyczków i pasteli.

Zajęcia drugie – Malujemy jak Wyspiański
Podczas drugich zajęć dzieci poznały twórczość Stanisława Wyspiańskiego poprzez oglądanie kolorowych reprodukcji i albumów. Zwróciliśmy uwagę na to co i jak malował. Następnie dzieci samodzielnie malowały farbami na drewnianych deseczkach.
Zajęcia pierwsze – „O Wandzie co nie chciała Niemca”
Nasze pierwsze spotkanie rozpoczęliśmy od wzajemnego poznania się dzieci i nauczycieli oraz przedstawienia celu spotkań.
To zajęcia poświęciliśmy legendzie „O Wandzie co nie chciała Niemca”. Po jej wysłuchaniu i urozmaiceniu kolorowymi ilustracjami dzieci przystąpiły do wykonania swojej pracy. Wykorzystano folię, farby i pastele do działań twórczych dzieci.

Comments are closed.