Projekt Ekokulturalne Przedszkole
W roku szkolnym 2021-2022 nasze przedszkole przystąpiło do realizacji projektu ekologicznego Ekokulturalne Przedszkole . Głównym zadaniem programu jest poszerzanie świadomości ekologicznej , kształtowanie postaw proekologicznych oraz zachęcenie dzieci do podejmowania konkretnych działań ekologicznych.
Celem projektu jest:
- poszerzanie świadomości ekologicznej;
- kształtowanie postaw i nawyków korzystnych dla środowiska naturalnego;
- rozbudzanie poczucia współodpowiedzialności za ochronę środowiska;
- rozwijanie umiejętności racjonalnego korzystania z zasobów naturalnych;
- zapoznanie z ideą życia bez odpadów – zero waste;
- kształtowanie postawy społecznej świadomego i odpowiedzialnego konsumenta;
- nawiązywanie współpracy ze środowiskiem lokalnym.
Projekt „Ekokulturalne przedszkole” zakłada wykonanie 9 zadań, realizowany będzie do maja 2022 roku.
Koordynator: M. Basiak-Stręk
Zadanie 1. Zielona sala
Dzieci dowiedziały się jak ważne są dla nas rośliny, jak należy je przesadzać, co potrzebne jest do ich prawidłowego wzrostu. W naszej sali powstał zielony kącik , o który będziemy dbać przez cały rok.

Zadanie 2. Kącik makulatury
Przedszkolaki odpowiadały na pytanie „Co nam dają drzewa?”, przypomniały jak należy sortować śmieci i jak oszczędzać papier. W naszej sali powstał kącik makulatury.

Zadanie 3.
Podejmując kolejne ekowyzwanie przedszkolaki dowiedziały się w jakim celu powstają hotele dla owadów i jakie materiały są potrzebne do ich zbudowania. Dzieci zapoznały się z wybranymi rodzajami owadów pożytecznych: zapylających oraz zjadających szkodniki roślin ogrodowych. W trakcie zajęć powstały różne ciekawe formy schronienia, które zapewnią bezpieczną przestrzeń do zakładania gniazd i zimowania tych pożytecznych stworzeń.

Zadanie 4. „Ptasi bar”
Zima zbliża się wielkimi krokami. Czas zadbać o naszych skrzydlatych przyjaciół. Kolejnym ekowyzwaniem na miesiąc Grudzień było przygotowanie „ ptasiego baru” czyli karmnika. Dzieci bardzo chętnie zaangażowały się w odnawianie i budowanie domków dla ptaków, dowiedziały się również jakie przysmaki należy umieszczać w karmniku.
Zadanie 5. Pożeracz zakrętek
Zbieranie plastikowych zakrętek kształtuje nawyk segregowania odpadów i może być związane z akcją, która łączy ideę pomagania innym z działaniami na rzecz ochrony środowiska. W miesiącu styczniu przedszkolaki wykonały „Pożeracza” , który pomoże w ich gromadzeniu.
Zadanie 6. Drugie życie zimowych ubrań
Kolejne ekowyzwanie miało na celu uświadomić dzieciom, jak ważne dla środowiska jest odpowiednie zagospodarowanie zużytych ubrań, których wyrzucenie powinniśmy traktować jako ostateczność. Dobrym pomysłem może być przekazywanie swoich nieużywanych rzeczy dalej, bądź nadanie im drugiego życia. Przykładem są nasze nowe pacynki i maskotki , które zrobiliśmy ze zużytych rękawiczek czy skarpetek.
Zadanie 7. Oszczędzamy wodę
W miesiącu marcu podjęliśmy działania mające na celu wprowadzenie dobrych praktyk polegających na oszczędzaniu wody. W ramach projektu dzieci dowiedziały się jakie znaczenie dla naszej planety ma woda, jakie są sposoby jej nadmiernego zużycia , wdrożyliśmy w życie dobre nawyki oszczędzania wody.
Zadanie 8. Przystanek wędrującej książki
Realizując tematykę związaną z książkami zwróciliśmy uwagę na aspekt ekologii. Dobrym pomysłem nadania niechcianym książkom nowego życia jest ich naprawa oraz zachęcenie do pożyczania i wymieniania się nimi w specjalnie zorganizowanym do tego miejscu nazwanym Przystankiem Wędrującej Książki. Wspólnie z dziećmi opracowaliśmy zasady korzystania z książek i wykonaliśmy kolorowe zakładki.
Zadanie 9. Mobilna kuchnia błotna
Zadanie na maj to wykonanie mobilnej kuchni błotnej. Będzie ona wspaniałą alternatywą w słoneczne i ciepłe dni wakacji do zabawy na świeżym powietrzu bez konieczności kupowania plastikowych zabawek. Niepotrzebne przybory kuchenne i wyobraźnia dzieci – to wszystko czego potrzeba do świetnej zabawy w ogrodzie przedszkolnym.
Majowe ekowyzwanie to już ostatnie z dziewięciu zadań w niniejszym projekcie. Za wszystkie zrealizowane działania otrzymaliśmy tytuł „Ekokulturalnego przedszkola”.

Comments are closed.