W roku szkolnym 2021/2022 nasze przedszkole bierze udział w Międzynarodowym Projekcie Edukacyjnym „Piękna Nasza Polska Cała”. Projekt jest objęty patronatem honorowym m. in. przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a także Ministerstwo Edukacji i Nauki.
Główne założenia i cele projektu to:
- kształtowanie postaw patriotycznych u dzieci i młodzieży, uwrażliwianie na piękno, folklor i tradycje Polski;
- kształtowanie szacunku dla własnego państwa oraz poczucia tożsamości narodowej;
- dostrzeganie piękna i wartości dorobku polskiej nauki i kultury;
- poznanie historii, tradycji, architektury, przyrody swojego regionu, dostrzeganie piękna ojczystego miejsca;
- uwrażliwienie na piękno języka polskiego, zachęcanie do posługiwania się poprawną polszczyzną;
- przybliżenie sylwetki wybranych bohaterów narodowych;
- budzenie poczucia więzi z najbliższym otoczeniem, okazywanie szacunku członkom rodziny i osobom z biskiego otoczenia, rozwijanie poczucia empatii wobec innych ludzi, poszanowania dla ludzkich wyborów, kształtowanie umiejętności dostrzegania potrzeb innych, zachęcanie do niesienia pomocy;
- kształtowanie u dzieci świadomości posiadania własnych praw – znajomości swojej wartości jako człowieka.
Realizacja projektu jest zaplanowana od 25.09.2021 r. do 25.06.2022 r. i przewiduje wykonanie min. 20 zadań z bazy pomysłów przewidzianej przez organizatorów.
koordynator: K. Hodana
- Mazurek Dąbrowskiego
- Piękna Nasza Polska Cała
- Apel - 11 listopada
- Zielona Niepodległa
- Piosenka projektowa
- Wieczornica
- Napisz kartkę Bohaterom
- Kodeks Patrioty
- Folk projekt
- Lapbook - najpiękniejsze wspomnienia
- Moja miejscowość w wierszu i piosence
- Herb i flaga naszego miasta
- Otuleni
- A ja kocham moje miasto
- Mały Patriota - Wielki Człowiek
- Polskie miasta - polskie wsie
- Mam chusteczkę haftowaną
- Szła kolęda w noc grudniową
- Według przepisu babci
- Kącik książki patriotycznej
- Czerwone korale
- Jesteśmy Polką i Polakiem - fotobudka
- Album "100 naj - Cuda Polski"
- Na majowej łące
- Biało - czerwona w każdym oknie
Zadanie nr 1 – Mazurek Dąbrowskiego
10.11.2021 r. o godz. 11.11 dzieci z wszystkich grup odśpiewały uroczyście Hymn Polski, włączając się jednocześnie w akcję MEiN „Szkoła do hymnu”.
Zadanie nr 2 – Piękna Nasza Polska Cała
W wielu salach naszego przedszkola zorganizowano kąciki patriotyczne i regionalne, aby dzieci codziennie obcowały z naszymi symbolami narodowymi, mogły przyglądać się ilustracjom i fotografiom krakowskich zabytków, a także poznawać elementy stroju krakowskiego.
Z okazji Święta Niepodległości dzieci z grupy III B przygotowały apel o tematyce patriotycznej. Ze względu na ograniczenia związane z pandemią, nie mogły zaprosić na uroczystość dzieci z innych grup. Korzystając jednak z możliwości, jakie daje nam TiK, występ został nagrany i udostępniony pozostałym grupom. Dzięki temu, nasze najmłodsze przedszkolaki już od początku pobytu w przedszkolu mogą coraz lepiej poznawać swoją Ojczyznę i kształtować postawy patriotyczne.
Zadanie nr 4 – Zielona Niepodległa
29.09.2021 r. dzieci z I B z pomocą pana Rysia zasadziły w naszym ogrodzie przedszkolnym dąb. Dzieci dowiedziały się, jakie funkcje pełnią drzewa i jak duże znaczenie mają dla ludzi. Przedszkolaki z wielkim zaangażowaniem i przejęciem przystąpiły do dzieła, chcąc by nasza Polska była piękna i zielona. Na koniec złożyły obietnicę dbania o przyrodę. Ozdobiły drzewo plakietką z logo projektu, a przy okazji codziennych spacerów chętnie je odwiedzają.
Zadanie nr 5 – Piosenka projektowa „Piękna nasza Polska cała”
Grupa IV F zaprezentowała w filmie piosenkę projektową zatytułowaną „Piękna nasza Polska cała”.
Zadanie nr 8 – Wieczornica
Dzieci z grupy II A z okazji Święta Niepodległości zaprezentowały pieśń patriotyczną „Rozkwitały pąki białych róż”. Ze względu na sytuację epidemiczną, nie mogły zaprosić do wspólnego śpiewania rodziców. Występ można jednak oglądnąć na powyższym nagraniu. Serdecznie zapraszamy.
Zadanie nr 10 – Napisz kartkę Bohaterom
Dzieci z naszego przedszkola włączyły się w ogólnopolską kampanię o tematyce historycznej „BohaterON – włącz historię”. Ma ona na celu upamiętnienie i uhonorowanie uczestników Powstania Warszawskiego oraz promocję historii Polski XX wieku. Poprzez przygotowanie i wysłanie kartek dla Powstańców chcemy wyrazić szacunek i wdzięczność dla Tych, którzy z odwagą narażali swoje życie, abyśmy mogli żyć w wolnym kraju.
Zadanie nr 11 – Kodeks Patrioty
W związku z obchodami Dnia Flagi oraz Święta Konstytucji Trzeciego Maja, dzieci z grupy II A stworzyły Kodeks Patrioty. Zawarły w nim zasady, którymi powinien kierować się każdy Polak – duży i mały. Aby przypieczętować chęć przestrzegania zasad, każde z dzieci przygotowało odbicie swojej dłoni w barwach narodowych i umieściło ją na plakacie.
Zadanie nr 12 – Folk projekt
W listopadzie 2021 r. odbył się w naszym przedszkolu konkurs rodzinny zatytułowany „Folk projekt. Eko pokaz mody patriotycznej”. Zadaniem uczestników było zaprojektowanie koszulki T – shirt lub torby/torebki z motywem patriotycznym. Na konkurs wpłynęło ok. 50 prac. Przyznano nagrody w dwóch kategoriach: Torby, Koszulki oraz w dwóch grupach wiekowych: dzieci 3 – 4 letnie, dzieci 5 – 6 letnie. Oto wyniki konkursu:
Torby/Torebki:
dzieci 3 – 4 letnie: I miejsce: Hanna gr. II G
II miejsce: Amelia gr. II A
III miejsce: Adam gr. II A
wyróżnienie: Dawid gr. II F, Emilia gr. I B
dzieci 5 – 6 letnie: I miejsce: Magdalena gr. IV A, Anna gr. III B
II miejsce: Kornelia gr. IV B
III miejsce: Amelia gr. III B
wyróżnienie: Milena gr. III A
Koszulki:
dzieci 3 – 4 letnie: I miejsce: Jagoda gr. I F
II miejsce: Hanna gr. I A
III miejsce: Maria gr. I A
Dzieci 5 – 6 letnie: I miejsce: Laura gr. III B, Aleksander gr. III B
II miejsce: Piotr gr. IV A
III miejsce: Izabela gr. IV C
Zwycięzcy otrzymali nagrody, a wszyscy uczestnicy pamiątkowe dyplomy. Gratulujemy!
Organizatorzy: K. Hodana, A. Krawczuk, P. Orłowska
Zadanie nr 14 – Lapbook – najpiękniejsze wspomnienia
W czerwcu 2022 r. w celu podsumowania działań projektowych powstał lapbook w rozmiarze plakatu. Został umieszczony w holu przedszkola tak, aby rodzice i dzieci mogli jeszcze raz przypomnieć sobie zadania, w których wzięli udział i emocje, jakie temu towarzyszyły.
Zadanie nr 18 – Moja miejscowość w wierszu i piosence
Jednym z zadań dzieci ubiegających się o odznakę „Małego Miłośnika Krakowa” było stworzenie wiersza lub piosenki o Krakowie. Powstały wspaniałe dzieła, gratulujemy młodym poetom.
Zadanie nr 21 – Herb i flaga naszego miasta
Dzieci z koła „Mały Miłośnik Krakowa” wykonały wraz z rodzicami herb i flagę naszego miasta, dowolnie wybraną przez siebie techniką plastyczną.
Zadanie nr 23 – Otuleni
W związku ze zbliżającymi się Świętami Bożego Narodzenia chcemy otworzyć swoje serca na potrzeby innych. Na terenie naszego osiedla działa Domowe Hospicjum, niosące pomoc i wsparcie chorym. Nasze przedszkolaki chciały przekazać podopiecznym hospicjum świąteczne życzenia i własnoręcznie wykonały dla nich bożonarodzeniowe kartki. Przekazaliśmy ok. 40 kartek, mamy nadzieję, że przyniosą one chorym choć chwilę radości.
Zadanie nr 25 – A ja kocham moje miasto
Dzieci z Koła Mały Miłośnik Krakowa wspólnie z rodzicami wykonały laurki w dniu urodzin miasta – było to jedno z zadań, które wzbogacało ich wiadomości o naszym mieście i wzmacniało poczucie przynależności.
Zadanie nr 26 – Każdy przedszkolak – Mały Patriota – Wielki Człowiek
Z okazji Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka grupa IV D wzięła udział w zajęciach o tej tematyce. Dzieci, poprzez różnorodne aktywności, zapoznały się ze swoimi prawami, a następnie przedstawiły swoją wiedzę tworząc plakat zatytułowany „Prawa dziecka”.
Zadanie nr 29 – Polskie miasta – polskie wsie
Dzieci z grupy I B nawiązały kontakt z przedszkolakami z Zespołu Szkół w Gromniku. Samodzielnie wykonały dla nich pocztówkę i z pomocą dorosłych opisały w niej swoje miasto, a także przedszkolne życie. Dzieci wysłały kartkę i niecierpliwie wyczekiwały odpowiedzi, która dotarła w okolicach Świąt Bożego Narodzenia wraz ze świątecznymi życzeniami. Dzięki wymianie listownej, dzieci z Gromnika poznały krakowskie zabytki, a nasze przedszkolaki zwyczaje i tradycje obchodzone na wsi w okolicach Tarnowa.
Zadanie nr 36 – Mam chusteczkę haftowaną
Wrzesień i październik to w grupie 3 – latków czas przedszkolnej adaptacji i integracji z rówieśnikami. Świetnie się przy tej okazji sprawdzają znane zabawy ludowe. Dzieci, podobnie jak kiedyś ich rodzice, a także dziadkowie, nadal chętnie bawią się do melodii „Mam chusteczkę haftowaną”, „Moja Julijanko”, czy „Stary niedźwiedź mocno śpi”.
Zadanie nr 41 – Szła kolęda w noc grudniową
W grudniu nasze przedszkolaki poznawały kolędy i pastorałki, a także bożonarodzeniowe tradycje. Ze względu na obostrzenia związane z pandemią nie mogliśmy zaprosić rodziców do przedszkola, ale dzieci przygotowały świąteczne występy i w formie filmów zostały one przesłane rodzicom.
Zadanie nr 46 – Według przepisu babci
Dzieci z grupy III G wykonały tradycyjny deser z Małopolski, wafle pischinger. Poznały również korzenie jego pochodzenia, bo choć nazwa brzmi dość egzotycznie, to króluje na krakowskich stołach już od XIX wieku. Małopolska była przez długie lata częścią Cesarstwa Austrii, a Kraków, jako najważniejszy ośrodek Zachodniej Galicji, czerpał garściami z tradycji kulinarnych Wiednia, gdzie cukiernik Oskar Pischinger wpadł na pomysł szybkiego i prostego deseru. Prostota wymyślonego przez Pischingera tortu spowodowała, że nie dość, że smakołyk był powszechnie podrabiany przez cukierników, to szybko stał się jednym z ulubionych deserów podawanych na wystawnych podwieczorkach w krakowskich domach.
Zadanie nr 55 – Kącik książki patriotycznej
W listopadzie, w związku z realizowaną tematyką patriotyczną, w grupie I B powstał „Kącik książki patriotycznej”. Znalazły się w nim zarówno pozycje dotyczące symboli narodowych, polskich zabytków, ale także legend i baśni polskich. Chętnie sięgamy po wyeksponowane książki, zdobywamy i utrwalamy wiedzę oraz poznajemy ciekawe historie.
Zadanie nr 58 – Czerwone korale
Strój krakowski ma wiele pięknych elementów, m. in. czerwone korale. Dzieci chętnie je przygotowały z plasteliny, a także korzystając z darów jesieni – z jarzębiny. Własnoręcznie przygotowana folkowa biżuteria bardzo ucieszyła młodych twórców. Była to dobra okazja, by zapoznać się z wyglądem stroju krakowskiego.
Zadanie nr 60 – Jesteśmy Polką i Polakiem
W maju – w holu naszego przedszkola pojawiła się fotobudka, w której można było wykonać sobie zdjęcie, jako krakowianka lub krakowianin. 4 czerwca, w czasie Ludowych Ech Kurdwanowa fotobudka towarzyszyła stanowisku przedszkola, zachęcając dzieci do skorzystania z niej, jak również z warsztatów rękodzieła prowadzonych przez nasze panie nauczycielki.
Zadanie nr 65 – Album „100 naj – Cuda Polski!”
Albumy przedstawiające najciekawsze rzeczy – krajobrazy, postaci, zwierzęta i inne wzbogacone rysunkami i zdjęciami wykonane zostały przez dzieci wraz z rodzicami z Koła Mały Miłośnik Krakowa.
Zadanie nr 66 – Na majowej łące
Dzieci z wszystkich grup wiekowych wykonały zielniki polskiej roślinności w formie plakatu. Zadanie było wykonane z okazji Dnia Niezapominajki, który obchodzimy 15 maja. Z tej okazji promujemy szczególne walory polskiej przyrody i różnorodność biologiczną, a także przypominamy o potrzebie jej ochrony.
Biało-czerwona w każdym oknie
Przed ważnymi uroczystościami jak 11 – Listopada czy 2 -maja Dzień Flagi i 3 – maja Dzień Konstytucji w naszym przedszkolu zawieszamy biało – czerwone flagi rozmawiając z dziećmi na temat ich znaczenia w naszym życiu.

Comments are closed.